P

August 4, 2011

AKIBAT MENURUTKAN NAFSU

KIFARAT PUASA

DEK TERLANJUR BULAN RAMADHAN

NAFSU yang membuak-buak menyebabkan seorang lelaki terlanjur melakukan hubungan kelamin bersama isterinya di siang bulan Ramadhan dalam keadaan dia berpuasa.

Menyesal diatas ketelanjurannya itu, dia terus datang menemui Rasulullah s.a.w. untuk menyerah diri sekaligus memohon apa hukum yang harus dijalaninya bagi menebus dosa besar yang dilakukannya itu.

Peristiwa yang tragik ini diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.

Katanya, ‘Suatu ketika sedang kami duduk di sisi Nabi s.a.w. tiba-tiba datang seorang lelaki lalu berkata,

‘Ya Rasulullah, saya telah binasa!

Rasulullah menjawab dan bertanya, ‘Apa hal kamu?

Jawab lelaki itu,

‘Saya telah bersetubuh dengan isteri saya sedang saya berpuasa.’

Lalu Rasulullah s.a.w. bertanya lagi,

‘Adakah engkau memiliki hamba abdi untuk dimerdekakan (menebusnya).

Lelaki itu berkata, ‘Tidak ada’

Maka baginda bersabda lagi,

‘Sangggupkah engkau berpuasa dua bulan berturut-turut?

Lelaki itu berkata, ‘Tidak sanggup’.

Maka baginda bertanya lagi,

‘Mampukah engkau member makan enam puluh fakir miskin?

Lelaki itu menjawab, ‘Tidak sanggup.

Baginda diam sebentar. Dalam keadaan kami tertunggu-tunggu, tiba-tiba datang seorang membawa kepada Nabi s.a.w. sebakul besar buah kurma.

Dengan itu lalu Nabi s.a.w. bersabda,

‘Mana dia orang tadi?

Orang itu menjawab, ‘Saya!

Maka Baginda bersabda,

‘Ambil kurma ini dan sedekahkan’

Lelaki itu berkata,

‘Nak sedekahkan kepada orang yang lelbih miskin dari saya, ya Rasulullah?

Demi Allah, tidak ada orang yang lebih miskin dari keluarga saya.’

Lalu Rasulullah ketawa mendengar jawapan lelaki itu.

Kemudian baginda bersabda,

‘Jika begitu, ambillah kurma ini dan beri makan keluargamu.’

Hadith riwayat Bukhari.


Ambillah pengajaran dari hadith ini untuk kehidupan yang lebih bahagia.