P

February 2, 2011

MUDAH NYA MENDAPAT PAHALA SEDEKAH

BERBAGAI MACAM SEDEKAH

Dari Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Tiap-tiap jari manusia ada sedekdah pada tiap hari terbitnya matahari, berlaku adil antara dua orang yang bersengketa adalah sedekah, menolong orang naik tunggangannya dan memungguh barangannya adalah sedekah, perkataan yang baik juga adalah sedekah, tiap langkah untuk pergi solat adalah sedekah dan menghilangkan bahaya di jalan adalah sedekah.

Riwayat Bukhari (Ibn Abi Jamrah).



Begitu mudah seseorang Islam mendapat pahala dan ganjaran dari Allah s.w.t.

Islam tidak membiarkan manusia hidup bermusuhan , kerana itu mendamaikan kedua pihak bersengketa adalah mendapap pahala sedekah.

Jari dikira mewakili keseluruhan anggota. Dengan menunjuk arah kejalan yang baik ada pahala balasannya. Jarilah yang mendatangkan pahala bila digunakan untuk menulis dan mencatit perkara kebaikan dan keamanan sejagat.

Khidmat menolong dalam kerja sosial amat dihargai walaupun sekedar menaikkan orang ke atas tunggangannya atau memungggahkan barangan.

Mulut manis dengan mengeluarkan kata-kata yang baik dan bermafaat adalah juga sedekah yang sangat tinggi nilainya, apatah lagi berupa nasihat dan pengajaran, Sebaliknya sudah tentu kata-kata busuk, jahat, fitnah dan seumpamanya mendapat balasan azab juga akhirnya.

Malah memudahkan laluan orang ramai dengan menghilangkan bahaya hatta duri dari jalanan pun di kira mendapat pahala sedekah juga.