P

January 30, 2011

DIARY UNTUK KIAMAT

MENJELANG tahun baru orang sibuk mencari dairi - buku harian. Ada pula yang mencari 'planner' bagi merangka kalendar program tahun baru.
Orang yang telah mendapat buku harian, segera menanda haari-hari cuti am sepanjang tahun. Ada pula orang yang sudah menanda hari, bulan dan minggu yang bakal diisi dengan program keluarga, makan angin dan lawatan serta ziarah.
Kalangan koporat memenuhkan buku hariannya dengan nombor kontak, temu janji pelanggan, senarai tender, malah setengahnya jadual padang golf.

Ingin juga ditanya? Adakah mana-mana ajensi yang menerbitkan 'diary' menyediakan waktu solat di dalamnya>
Demikianlah telatah setengah manusia menghadapi masa depannya.

Alangkah baiknya nasib seseorang andai direnungkannya firman Allah:

'Hai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah. tiap-tiap orang hendaklah melihat apa yang telah disediakannya untuk hari esok (hari kiamat)

Surah Al Hasyr ayat 18.


Jika begitu perintah Allah, maka tidaklah salah diari itu dijadikan media untuk merancang perkara atau amalan yang ada nilai hari akhirat.
Misalnya di catitkan sebagai peringatan untuk menghulurkan sedekah harian, mingguan, bulanan dan tahunan (haul).

jika ada cuti berderet, tidak salah kalau ditandakan hari untuk hadir qiamullal bersama mana-mana jemaah yang berotoriti.

Selari dengan kisah buku harian dan amalan untuk akhirat, alangkah indahnya kalau direnung ayat-ayat 12 Surah Yasin:
'Kami menulis segala apa yang mereka lakukan semasa di dunia, dan juga segala kesan dari perkataan dan perbuatan mereka.