P

February 16, 2011

SEJENGKAL DEMI SEJENGKAL

MASUK LUBANG BIAWAK


Sebahagian umat kini suka meniru amalan agama orang lain, cara hidup orang lain dan budaya hidup orang lain daripada Islam.

Cara berpakaian ikut cara orang kafir, mendedah aurat dan tidak sempurna. Cara makan ikut orang kafir juga, tanpa menentukan halal dan haram, tidak memastikan kualiti yang baik.

Cara bergaul juga ikut cara orang kafir dengan tinggal bersekedudukan tanpa nikah.

Menyambut hari perayaan orang kafir, sedangkan sambutan memperingati maulidr rasul tidak dipedulikan. Malah dikatakann bid'ah.

Hari Kekasih disambut dengan penuh meriah kerana ada pesta maksiat.

Dari sehari ke sehari ramai yang terpesona dengan cara hidup orang kafir, walaupun ia tidak baik. Akhirnya mereka akan mengikuti sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta hinggalah ke dalam lubang biawak seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w.

MASUK LUBANG BIAWAK

Dari Abu Said Al Khudri, Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Sesungguhnya kamu akan mengikuti jejak mereka sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Sehinggalah kalau mereka masuk lubang biawak pun kamu akan ikut sama.

‘Kami (sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah! Adakah mereka itu Yahudi dan Nasara?

Maka jawab Baginda s.a.w. ‘Siapa lagi!

Riwayat Bukhari dan Muslim.

Hadith ini memberi amaran kepada umat Islam supaya jangan mudah terpengaruh dengan agama, budaya dan cara hidup orang bukan Islam.

Kerana kelalaian dan kejahilan, maka sebahagian umat Islam mudah terikut-ikut amalan agama dan cara hidup orang-orang kafir. Ia merangkumi soal ibadat, kemasyarakatan, ekonomi dan juga pendidikan. Orang –orang itu merasa bahawa segala sesuatu yang ada di dalam agama Islam masih belum mencukupi. Atau mereka menganggap ada kekurangann di dalam agama Islam. Oleh itu mereka mengikut apa yang ada dalam agama lain.

Rasulullah memberi perbandingan tentang kebodohan orang itu. Sikaranya orang yang diikut itu masuk ke dalam lubang biawak sekalipun mereka akan ikut juga.

Dari ibarat yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. ini jelas bahawa apa yang dibawa oleh orang lain itu adalah tidak baik.