P

February 6, 2011

JALAN MUDAH HISAB RINGAN

JANGAN BERDENDAM

Abu Hurairrah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Sesiapa yang memiliki tiga perkara, maka Allah akan menghisabnya dengan hisab yang ringan dan dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatNya.

Mereka bertanya, ‘Siapakah mereka?

Jawab Baginda s.a.w. ‘Engkau memberi orang yang menahan hakmu, engkau menghubungkan silaturahim dengan orang yang memutuskannya, engkau memaafkan orang yang yang menganiayaimu. Apabila engkau dapat melakukan semua itu, Allah masukkan engkau ke dalam syurga.’

Riwayat Al Bazzar, At Tabarni, Al Hakim.

Hisab yang ringan dan mudah adalah idaman setiap umat di akhirat kelak. Hadis ini menunjukkan dengan terang jalan-jalan untuk mendapat hisab mudah dan ringan di akhirat. Selesai hisab yang mudah itu bererti terbukalah pintu syurga untuk seseorang.

Pertama: orang yang menahan hak engkau hingga engkau tidak mendapat apa-apa pemberian, sedangkan engkau berhak. Keadaan ini tidak bermakna engkau pula bertindak menahan hak orang tersebut. Seolah-olah engkau membalas dendam. Jangan ikut lagak orang itu. Yang diajarkan Rasulullah s.a.w. ialah, berikan orang itu haknya.

Natijahnya engkau akan dihisab dengan hisab yang ringan.

Kedua: Ada orang yang memutuskan hubungan silaturrahim dengan engkau. Jangan pula engkau memutuskan silatur rahim dengannya. Itu balas dendam namanya. Hendaklah engkau hubungkan silaturrahim dengannya.

Natijahnya engkau mendapat hisab yang ringan.

Kektiga: Ada orang yang menganiayai engkau. Maka hendaklah engkau maafkan. Jangan dibalas dengan aniaya juga. Dengan memaafkannya, natijahnya engkau akan dihisab dengan hisab yang ringan.

Apabila ketiga-tiga ini dilakukan pasti Allah akan memasukkan kamu ke dalam syurga dengan rahmatNya, Insya Allah.