P

February 17, 2011

SEBELUM DATANG FITNAH

SEGERALAH MENGERJAKAN AMAL SALIH

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Bersegeralah melakukan amal salih, sesungguhnya akan berlaku fitnah seperti kelumpuk malam yang gelap gelita. Seseorang itu beriman pada waktu pagi, sedangkan petangnya ia kufur. Dan ada kalanya dia beriman pada petangnya esok paginya jadi kufur. Dia menjual agamanya dengan mata benda dunia.

Hadith Riwayat Muslim.

Rasulullah s.a.w. berpesan melalui hadith ini supaya sentiasa segera dalam melakukan kebaikan (amalan salih). Segera mengerjakan amal salih kerana dibimbangi jika terlambat, akan datang fitnah, maka dikala itu seseorang tidak lagi dapat menyelamatkan dirinya.

Antara fitnah yang diberi contoh oleh Baginda s.a.w. ialah seseorang itu pada waktu pagi, nampanyak elok beriman kepada Allah. Tetapi bila sampai waktu petang seolah menjadi kufur, atau benar-benar kufur kepada Allah.

Begitu juga selanjutnya pada waktu petang dia elok beriman. Namun pada esoknya ia jadi kufur pula. Malah yang lebih teruk daripada itu, dia sanggup menjual agamanya kerana desakan dunia. Membelakangkan agama kerana kepentingan keduniaan.

Oleh kerana itu, maka Baginda memerintahkan supaya segera melakukan amal salih, sebelum fitnah datang.