P

February 14, 2011

VALENTIN TIADA PERHATIAN

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam”.

Kebiasaannya, pasangan yang belum berkahwin menyambut perayaan berskala seni ini akan berakhir dengan aktiviti maksiat seperti berzina, sehingga terjadinya kes melahirkan anak luar nikah, menggugurkan anak dan seumpamanya.

OLEH KERANA ITU MEREKA YANG MENYERTAI SAMBUTAN HARI VALENTINE INI HANYA MENGIKUT TELUNJUK SYAITAN DENGAN MENGADAKAN AKTIVITI MAKSIAT YANG MEROSAKKAN DIRI SENDIRI.

Jika pada pertengahan dekad 1990-an sambutan perayaan berskala seni ini bertembung dengan sambutan bulan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri maka tahun 2010 menyaksikan perayaan ini tergugat dengan sambutan Tahun Baru Cina yang adakalanya jatuh pada bulan Februari sehingga memaksa masyarakat Cina menyambut perayaan berskala besar tersebut sebagai ganti Hari Valentine.

Tahun ini sambutan Hari Valentine tidak meriah kerana masing-masing bangsa ada perayaan yang lebih relallven. Orang Cina sedang menyambut Tahun Baru mereka. Sementara orang Islam menyambut hari Maulidir Rasul.

Nampaknya Hari Valentine tidak menarik perhatian rakyat negara Malaysia yang maju ini! Inilah suatu tranfomasi ke arah tamadun yang utuh.