P

June 29, 2009

KELEBIHAN MENUNTUT ILMU


JANGAN JADI ORANG KELIMA


Dari Abu Bakrah r.a., dari Nabi s.a.w. katanya,


“Jadikanlah dirimu orang yang alim (berilmu), atau orang yang menuntut ilmu, atau orang yang selalu mendengar pengajian agama, atau orang yang mencinta ketiga-tiga golongan terdahulu. Dan janganlah kamu jadi golongan kelima kerana dengan itu engkau akan binasa.

(Hadis Riwayat Al Bazzar)

Dalam hadis ini ada empat jenis manusia yang disebut oleh Rasulullah s.a.w.
Pertama orang yang berilmu, kedua suka menuntut ilmu, ketiga suka mendengar majlis ilmu, ke empat cinta kepada ketiga-tiga golongan tadi.

Rasulullah tidak menyatakan siapakah golongan kelima itu. Tetapi nyata mereka adalah golongan yang sesat, tidak mendapat pertunjuk malah hidup mereka akan binasa.

Dengan akal yang sihat dapat dianggarkan bahawa golongan kelima itu adalah mereka yang anti ilmu, benci ulama dan para guru, memusuhi mereka dan sentiasa menghalang penyebaran ilmu-imu agama melalu sekolah agama atau majlis-majlis pengajian lainnya.

Kesan dalam kehidupan bagi golongan kelima itu nyata apabila mereka ditimpa kemusnahan, kecelakaan dan kebinasaan. Di dunia mereka menerima petaka yang buruk, sementara di akhirat mereka akan menerima azab dari Allah s.w.t. terhadap apa yang mereka lakukan.


PENGAJARAN

1. Menuntut ilmu adalah wajib
2. Tiada had usia untuk menuntut ilmu
3. Menuntut ilmu agama adalah diutamakan
4. Menuntut ilmu dunia adalah dituntut untuk mengurus diri, keluarga, masyarakat dan negara
5. Menuntut ilmu mendapat ganjaran dari Allah s.w.t.
6. Menggalakkan menuntut ilmu adalah juga dituntut
7 menuntut ilmu membuka jalan ke syurga.




KEUTAMAAN MENUNTUT ILMU



JANGAN JADI ORANG KELILMA


Dari Abu Bakrah r.a., dari Nabi s.a.w. katanya,


“Jadikanlah dirimu orang yang alim (berilmu), atau orang yang menuntut ilmu, atau orang yang selalu mendengar pengajian agama, atau orang yang mencinta ketiga-tiga golongan terdahulu. Dan janganlah kamu jadi golongan kelima kerana dengan itu engkau akan binasa.

(Hadis Riwayat Al Bazzar)

Dalam hadis ini ada empat jenis manusia yang disebut oleh Rasulullah s.a.w.

Pertama orang yang berilmu, kedua suka menuntut ilmu, ketiga suka mendengar majlis ilmu, ke empat cinta kepada ketiga-tiga golongan tadi.

Rasulullah tidak menyatakan siapakah golongan kelima itu. Tetapi nyata mereka adalah golongan yang sesat, tidak mendapat pertunjuk malah hidup mereka akan binasa.

Dengan akal yang sihat dapat dianggarkan bahawa golongan kelima itu adalah mereka yang anti ilmu, benci ulama dan para guru, memusuhi mereka dan sentiasa menghalang penyebaran ilmu-imu agama melalu sekolah agama atau majlis-majlis pengajian lainnya.

Kesan dalam kehidupan bagi golongan kelima itu nyata apabila mereka ditimpa kemusnahan, kecelakaan dan kebinasaan. Di dunia mereka menerima petaka yang buruk, sementara di akhirat mereka akan menerima azab dari Allah s.w.t. terhadap apa yang mereka lakukan.


PENGAJARAN


1. Menuntut ilmu adalah wajib
2. Ilmu agama lebih diutamakan
3. Ilmu dunia perlu untuk mengurus diri, keluarga, masyarakat dan negara
4. Menuntut ilmu tiada had tempoh tamatnya.
5. Menuntut ilmu dan memberi galakan menuntut ilmu adalah sesuatu yang mulia.




2 KEWAJIPAN MENUNTUT ILMU









Dari Anas bin Malik r.a.katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda:

Menuntut ilmu adalah suatu fardhu yang wajib ke atas tiap-tiap seorang Islam. (Hadis Riwayat Ibn Maja dan lainnya).


Semua bentuk urusan agama dari sekecil-kecilnya hinggalah kepada pentabiran negara, tidak akan sempurna tanpa ilmu. Para rasul dan nabi sendiri dibimbing oleh Allah dengan ilmu.

Firman Allah,


“Dan Allah mengajarkan ilmu tentang segala sesuatu kepada Adam (Surah Al Baqarah 31).

Imam Syafie dan Imam Al Ghazali menyatakan, tidak sah ibadat seseorang tanpa mempelajari segala hukum-hukum mengenai ibadat itu. Tidak sah sembahyang dilakukan seseorang sehinggalah ia mengetahuinya dengan jelas ibadat tersebut. Akan jadi sia-sialah pekerjaannya.

Tanpa ilmu manusia akan mengalami kepincangan malah kebinasaan dalam hidupnya sama ada pada urusan agama atau urusan dunianya.

Ilmu agama itu pula mestilah dipelajari dan diterima dari mereka yang benar-benar sah ilmunya serta berkelayakan dan ikhlas dalam penyampaiannya.

Menerima ilmu dari ulama atau guru yang tidak muktabar akan menyebabkan kesesatan dan bencana di dunia dan juga diakhirat.

Berwaspadalah terhadap orang yang menjual sedikit ilmunya untuk kepentingan diri dan dunianya.



June 28, 2009

EMPAT SOALAN AKHIRAT

TIDAK BERGANJAK KAKI SESEORANG
(EMPAT SOALAN)


Dari Abi Barzah Al Aslami r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya,

‘Tidak berganjak kedua kaki seseorang pada hari kiamat sehingga dia disoal tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya, tentang ilmunya untuk apa digunakannya, tentang hartanya dari mana didapati dan kemana dibelanjakannya, dan tentang tubuh badannya untuk apa disusutkannya.

(Hadith riwayat Tarmizi) .

Hadith ini menggambarkan perbicaraan yang akan dihadapi oleh setiap manusia di hari akhirat kelak. Pokok persoalan adalah sekitar tingkah laku dan amal perbuatan semasa hidup di dunia. Ia merangkumi soal jangka masa hayat atau umur, untuk apakah ia dihabiskan.

Akan dihisab dan ditanyakan tentang ilmu-ilmu yang dituntut dan untuk apakah ia digunakan?

Tentang harta benda milik seseorang juga akan ditanya dari mana ia diperolehi, sama ada secara sah atau haram. Kemanakah ia dibelanjakan? Ke jalan halal atau ke jalah yang haram.

Tubuh badan yang sihat untuk apakah ia pergunakan sehingga susut? Adakah untuk amal ibadat atau untuk kecantikan dan tujuan-tujuan dunia semata-mata.

Empat perkara menjadi tumpuan hadith ini: Tentang umur, ilmu, harta dan kesihatan tubuh badan. Muhasabah diri kita supaya empat perkara ini diurus menurut syariat.
PENGAJARAN


1. Setiap amal perbuatan akan diperhitung dan dihisab di hari kiamat.

2. Umur yang diberi Allah adalah suatu kurniaan dan hendaklah dipenuhi dengan amalan kebajikan.

3. Ilmu yang baik wajib dituntut dan wajib disampaikan dengan ikhlas.

4. Mencari nafkah halal adalah wajib dan wajib pula membelanjakannya untuk orang dalam tanggungan, dan membelanjakan untuk jalan Allah.

5. Kesihatan tubuh badan adalah anugerah Allah yang wajib digunakan untuk jalan kebajikan, mentaati perintahNya dan meninggalkan laranganNya.

June 18, 2009

SI TEMPANG YANG SYAHID

KISAH AMRU BIN AL JAMUH

Dia ditakdirkan tempang. Namun di Madinah dia seorang yang berjiwa patriotik. Empat orang anak lelakinyanya adalah pembela Rasulullah s.a.w. di medan perang. Dia mengizinkan mereka mengikuti Rasulullah dalam sabilillah.

Namun hasratnya untuk turut serta tidak tercapai kerana sering dinasihatkan supaya tinggal saja di rumah atas alasan dia tempang.

Ketika Perang Uhud meletus samangatnya untuk turun berjuang semakin memuncak. Seperti di masa yang lampau, dia dinasihatkan usah ikut berperang. Dia tidak puas hati.

'Alangkah sedihnya, anak-anakku syahid dan masuk syurga, sedang aku tinggal di belakang.' Demikian rungutan Amar.

Isterinya mencabar dan memberi perangsang kepadanya.

'Kalau abang berjuang dan syahid, aku akan jadi janda seorang yang syahid.'.
Bagai satu kemegahan kepada isterinya.

Mendengar kata-kata itu, Amar lalu menyarungkan baju perang dan mengambil segala senjata perang. Dia mengadap kiblat seraya berdoa,

'Ya Allah! Janganlah aku kembali lagi kepada keluargaku.'

Kemudian dia terus pergi menemui Rasulullah s.a.w. dan berkata,

'Aku selalu dihalang untuk ikut serta berjuang. Tetapi kali ini aku benar-benar ingin syahid. Tidak akan dapat ditahan lagi. Aku ingin berjalan di syurga dengan kaki tempang ini. Izinkanlah aku menyertai peperangan kali ini, ya Rasulullah.'

Mulanya Rasulullah melarangnya dengan alasan dia ada kecacatan, kerana itu dikecualikan.


Namun Amr mendesak-desak juga hendak ikut serta.

Akhirnya Rasulullah memberi keizinan untuknya turut pergi berperang.

Dia amat bersyukur atas keizinan itu dan terus bersama seorang anaknya pergi ke medan perang.

Allah maha mengasihani hambanya. Kedua-duanya gugur syahid.

Isterinya mendapat khabar Amar gugur syahid lalu datang dengan seekor unta untuk membawa jenazah suami dan anaknya pulang.

Setibanya di medan perang, orang ramai mengangkat jenazah untuk diletakan ke atas unta. Tetapi unta tidak mahu duduk sehingga dipukul dengan teruk sekali.

Setelah jenazah dinaikkan ke atas belakangnya, unta itu tidak mahu bergerak untuk pulang ke Madinah. Dia tetap memandang Bukit Uhud.

Kedegilan unta itu menyebabkan orang menemui Rasulullah s.a.w. dan memberitahu apa yang berlaku.

Baginda bertanya kepada isteri Amar.

'Adakah Amru berkata sesuatu sebelum berangkat meninggalkan rumah?

Jawab isterinya, 'Amar berdoa 'Ya Allah janganlah biarkan aku kembali kepada keluargaku.

Maka sabda Rasulullah, 'Inilah sebabnya unta itu enggan pulang ke rumahnya.'

June 17, 2009

KISAH ANAK JUTAWAN

MUS’AB BIN UMAIR

MUS’AB adalah anak seorang jutawan di Mekah. Dia dibesarkan dalam kehidupan yang mewah kerana ibu bapanya ahli perniagaan. Sehelai pakaiannya dianggarkan berharga dua ratus dirham. Dialah seorang pemuda yang paling maco dan bergaya di kota Mekah.

Dia menjadi pengikut Muhammad s.a.w. dan memeluk Islam tanpa diketahui oleh ibu bapanya. Namun akhirnya berita itu sampai juga ke pengetahuan mereka. Ibu bapanya mengikat Mus’ab dan mengurungnya di rumah beberapa lama.

Sekian lama Mus’ab merengkok di rumah hingga badanya susut, rangka tubuhnya menyebabkan orang menggeleng kepala melihatnya. Saban hari dia berusaha melepaskan dirinya dari ikatan yang membelenggu badannya.

Akhirnya tanpa disedari kedua ibu bapanya,dia dapat melepaskan diri. Dia kemudian menjadi pengikut setia Muhammad s.a.w.

Di dalam peperangan Uhud, Mus’ab di tugaskan memegang bendera Islam. Dia berada diatas bukit Uhud mengebarkan bendera tersebut. Seorang musuh Islam datang menetak tangan kanannya yang memegang bendera. Tangannya putus. Tercampak diatas tanah berlumuran debu dan darah.

Mus’ab tetap bertahan. Dia terus memegang bendera dengan tangan kiri tanpa mempedulikan tangan kanan yang sudah tercampak keatas debu-debu tanah.

Sang musuh tidak berpuas hati. Di sangkanya bendera Islam sudah jatuh bagi menandakan kalahnya pasukan tentera Islam. Tetapi dia melihat bendera itu masih berkibar lagi di tangan kiri Mus’ab.

Musuh Islam terus menerpa Mus’ab lalu menetak tangan kirinya yang memegang bendera Islam. Dia tidak berupaya mengelak kerana sudah cedera di tangah kanan. Dengan tetakan kuat dari pedang tajam musuh, tangan kiri Mus’ab putus.

Bendera Islam hampir jatuh ke tanah. Mus’ab masih tabah dan cekal. Dia maklum jika bendera itu jatuh ke tanah maka bererti kemenangan di pihak musuh. Kekalahan di pihak Islam.

Mus’ab segera mengepit bendera itu dengan kedua lengannya yang masih ada. Dia tetap berdiri dengan gagahnya di atas bukit itu.

Namun seorang musuh lain telah memanah Mus’ab dan menembusi dadanya menyebabkan dia hampir-hampir rebah. Seorang tentera Islam yang hampir denganya segera mencapai bendera yang dipegangnya itu dan terus menjulang dengan lafaz takbir.

Dengan izin Allah s.w.t. Mus’ab gugur syahid disitu juga.

Ketika dia hendak dikebumikan, suasana sangat muram. Kesedihan meliputi para sahabat. Kain yang menutupi jenazahnya amat singkat. Diiabaratkan kalau ditutup kaki, terbuka kepala. Jika ditutup kepala terbuka kakinya.

Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Selimutkanlah kepalanya, dan tutuplah kakinya dengan dau-daun azkhar.’
Atas nasihat dari Rasulullah s.a.w. itu akhirnya jenazahnya dikebumikan dengan selamat.

Inilah kisah seorang lelaki yang semasa hidupnya pernah memakai pakaian berharga dua ratus dirham, tetapi ketika wafatnya kain sehelaipun tidak dapat menutup seluruh badan.

Namun Mus’ab adalah seorang yang syahid. Disunting dari Fadhail Aamal.

June 12, 2009

BERADAB KETIKA BERDOA

Imam Al Ghazali menyebut dalam Al Ihya Ulumuddin sepuluh adab berdoa. Dinukil An Nawawi dalam kitab Al Azkar 796:

1 - Mencari waktu yang baik dan sesuai. Iaitu hari Arafah, bulan Ramadhan. Hari Jumaat, sepertiga malam terakhir, waktu sahur.
2 - Kesempatan tertentu; misalnya waktu sujud, dalam perang, hujan lebat, antara iqamat dan sesudahnya.
3 - Menghadap qiblat, mengangkat tangan dan menyapukannya ke muka apabila selesai.
4 - Merendahkan suara iaitu antara berbisik dengan nyaring
5 - Tidak memaksakan diri untuk bersajak-sajak atau berlebihan dalam berdoa. Berdoa dengan doa yang ma’thur, ada asas atau riwayat)
6 - Tadharru, khusyuk dan rasa takut kepada Allah: Firman Allah, ‘Berdoalah kepada tuhanmu dengan rendah hati dan suara yang lembut - (al Anbiya 55) ‘Mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan takut. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami – Al anbiya 90.
7 - Bersungguh-sungguh dalam memohon, yakin akan diperkenankan. Kata Sufyan Abi Uyainah ‘Jangan sekali-kali salah seorang dari kalian melarang dirinya sendiri dari berdoa apa yang ia ketahui. Sedang Iblis sebagai makhluk yang paling jahat, diperkenankan doanya oleh Allah sw.t. Ketika ia meminta ‘Ya Tuhanku, maka berikanlah aku tempoh sampai hari mereka dibangkitkan.' Allah berfirman, ‘Sesunggughnya engkau termasuk di kalangann orang yang diberi kesempatan hidup. (Surah al Hijr 36-37)

8 - Selalu berdoa dan mengulang-ulang doa sampai tiga kali serta memohon segera diperkenankan
9 - Dimulai dengan zikir kepada Allah (Alhamdulillah) dan juga salawat, kemudian ditutup dengan keduanya.
20 - Taubat. Yang terpenting dan merupakan dasar utama bagi diperkenankan doa.

Dari kitab Al Azkar Imam Nawawi.

June 10, 2009

PETAKA ANTI ILMU

KELEBIHAN MENUNTUT ILMU


Dari Abu Bakrah r.a., dari Nabi s.a.w. sabdanya,

“Jadikanlah dirimu orang yang alim (berilmu), atau orang yang menuntut ilmu, atau orang yang selalu mendengar pengajian agama, atau orang yang mencinta ketiga-tiga golongan terdahulu. Dan janganlah kamu jadi golongan kelima kerana dengan itu engkau akan binasa.
(Hadis Riwayat Al Bazzar)

Dalam hadis ini ada empat jenis manusia yang disebut oleh Rasulullah s.a.w.

Pertama orang yang berilmu, kedua suka menuntut ilmu, ketiga suka mendengar majlis ilmu, ke empat cinta kepada ketiga-tiga golongan tadi.

Rasulullah tidak menyatakan siapakah golongan kelima itu. Tetapi nyata mereka adalah golongan yang sesat, tidak mendapat pertunjuk malah hidup mereka akan binasa.

Dengan akal yang sihat dapat dianggarkan bahawa golongan kelima itu adalah mereka yang anti ilmu, benci ulama dan para guru, memusuhi mereka dan sentiasa menghalang penyebaran ilmu-imu agama melalu sekolah agama atau majlis-majlis pengajian lainnya.

Kesan dalam kehidupan bagi golongan kelima itu nyata apabila mereka ditimpa kemusnahan, kecelakaan dan kebinasaan. Di dunia mereka menerima petaka yang buruk, sementara di akhirat mereka akan menerima azab dari Allah s.w.t. terhadap apa yang mereka lakukan.

June 9, 2009

AMAL IBADAT YANG KEKAL

TIGA MENGIRINGI JENAZAH

Dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,


“Tiga perkara akan mengiringi orang yang mati hingga ke kuburnya. Dua daripadanya akan balik dan satu yang tinggal bersamanya. Dia diiringi oleh keluarganya, hartanya dan amalannya. Keluarga dan hartanya akan pulang dan tinggallah amalannya bersamanya.”

(Riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi dan An
Nassai).



Hadith ini menjelaskan keadaan apabila seseorang meninggal dunia. Menurut kelazimannya, selepas jenazah dimandikan, dikapankan dan disembahyangkan, dia akan diusung ke tanah perkuburan.

Dia akan diikuti oleh tiga perkara. Pertama kaum keluarga, sahabat handai dan rakan sekerjanya.


Kedua diikuti oleh hartanya seumpama kereta dan lain-lain kelengkapan miliknya, atau bintang kebesarannya. Ketiganya ia diikuti oleh amalan-amalan semasa hayatnya.

Dua yang terdahulu itu akan kembali, selepas selesai urusan pengkebumian mayatnya. Kaum keluarga dan sahabat handainya akan pulang meninggalkannya. Hartanya, kereta dan segala bintang kebesarannya juga akan dibawa pulang.

Yang tinggal bersamanya di dalam kubur ialah amalannya itu. Kiranya amalan yang dibawanya berupa kebajikan, maka berbahagialah ia. Jika sebaliknya, maka akan disiksalah ia.

Dalam hadis yang lain baginda bersabda, apabila mati anak Adam, maka putuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat yang diajarkannya dan anak-anak soleh yang mendoakannya.


PENGAJARAN

1. Setiap yang hidup akan menemui ajalnya jua.

2. Selain dari menguruskan jenazah itu, orang-orang Islam dikehendaki menghormatinya dengan mengiringinya hingga ke kuburnya.

3. Harta yang banyak tidak memberi faedah kepada si mati jika tidak disedekahkan atau dibelanjakan di jalan Allah.

4. Apabila mati seseorang Islam, maka putuslah amalannya kecuali sedekahnya yang berkekalan, ilmu yang dimanfaatkan dan anak salih yang mendoakannya.

5. Ajal dan maut adalah ketentuan dari Allah s.w.t.

June 1, 2009

KEUTAMAAN MEMBACA AL QURAN

PEMBACA AL QURAN BERSAMA MALAIKAT

Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Orang yang membaca Al Quran dan ia sudah mahir bacaannya, maka ia adalah bersama para malaikat yang mulia. Orang yang membacanya, tetapi tidak lancar dan sukar membacanya, maka ia mendapat dua pahala.

Hadith Muttafaq Alaihi.

Dalam Hadith ini Rasulullah s.a.w. menerangkan bahawa orang-orang yang membaca Al Quran sangat tinggi darjatnya di sisi Allah s.w.t. Orang-orang yang mahir membaca Al Quran dengan bacaan menurut kaedah yang betul serta beramal dengan isi kandungannya, kelak mendapat kedudukan mulia bersama para malaikat.

Ini menunjukkan bahawa baginda amat menggalakkan umatnya mempelajari bacaan Al Quran dengan cara yang betul dan berusaha memahami kandungannya. Seterusnya dikehendaki beramal dengan isi kandungannya.

Selain dari itu, bagi orang-orang yang menghadapi kesukaran dalam mempelajari Al Quran, maka disediakan dua pahala untuknya. Ini bermakna, orang-orang yang lemah dalam belajar Al Quran, tetapi masih gigih mempelajarinya, maka diberi galakkan mendapat ganjaran yang lebih dari Allah s.w.t.

PENGAJARAN

1. Al Quran adalah kitab suci yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk disampaikan kepada seluruh umat.

2. Setiap umat Islam mesti meyakini isi kandungan kitab Al Quran, kerana ia adalah salah satu rukun iman.

3. Setiap umat Islam wajib mempelajari kitab Al Quran: bacaan dan makna isi kandungannya.

4. Membaca Al Quran adalah ibadah dan diberi pahala kepada orang yang membacanya.

5. Orang-orang yang mahir membaca Al Quran dan mengamalkan isi kandungannya akan dapat penghormatan di akhirat kelak.

6. Orang-orang yang sukar mempelajari Al Quran akan diberi ganjaran dua kali ganda dari orang biasa.