P

June 29, 2009

KELEBIHAN MENUNTUT ILMU


JANGAN JADI ORANG KELIMA


Dari Abu Bakrah r.a., dari Nabi s.a.w. katanya,


“Jadikanlah dirimu orang yang alim (berilmu), atau orang yang menuntut ilmu, atau orang yang selalu mendengar pengajian agama, atau orang yang mencinta ketiga-tiga golongan terdahulu. Dan janganlah kamu jadi golongan kelima kerana dengan itu engkau akan binasa.

(Hadis Riwayat Al Bazzar)

Dalam hadis ini ada empat jenis manusia yang disebut oleh Rasulullah s.a.w.
Pertama orang yang berilmu, kedua suka menuntut ilmu, ketiga suka mendengar majlis ilmu, ke empat cinta kepada ketiga-tiga golongan tadi.

Rasulullah tidak menyatakan siapakah golongan kelima itu. Tetapi nyata mereka adalah golongan yang sesat, tidak mendapat pertunjuk malah hidup mereka akan binasa.

Dengan akal yang sihat dapat dianggarkan bahawa golongan kelima itu adalah mereka yang anti ilmu, benci ulama dan para guru, memusuhi mereka dan sentiasa menghalang penyebaran ilmu-imu agama melalu sekolah agama atau majlis-majlis pengajian lainnya.

Kesan dalam kehidupan bagi golongan kelima itu nyata apabila mereka ditimpa kemusnahan, kecelakaan dan kebinasaan. Di dunia mereka menerima petaka yang buruk, sementara di akhirat mereka akan menerima azab dari Allah s.w.t. terhadap apa yang mereka lakukan.


PENGAJARAN

1. Menuntut ilmu adalah wajib
2. Tiada had usia untuk menuntut ilmu
3. Menuntut ilmu agama adalah diutamakan
4. Menuntut ilmu dunia adalah dituntut untuk mengurus diri, keluarga, masyarakat dan negara
5. Menuntut ilmu mendapat ganjaran dari Allah s.w.t.
6. Menggalakkan menuntut ilmu adalah juga dituntut
7 menuntut ilmu membuka jalan ke syurga.