P

June 28, 2009

EMPAT SOALAN AKHIRAT

TIDAK BERGANJAK KAKI SESEORANG
(EMPAT SOALAN)


Dari Abi Barzah Al Aslami r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya,

‘Tidak berganjak kedua kaki seseorang pada hari kiamat sehingga dia disoal tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya, tentang ilmunya untuk apa digunakannya, tentang hartanya dari mana didapati dan kemana dibelanjakannya, dan tentang tubuh badannya untuk apa disusutkannya.

(Hadith riwayat Tarmizi) .

Hadith ini menggambarkan perbicaraan yang akan dihadapi oleh setiap manusia di hari akhirat kelak. Pokok persoalan adalah sekitar tingkah laku dan amal perbuatan semasa hidup di dunia. Ia merangkumi soal jangka masa hayat atau umur, untuk apakah ia dihabiskan.

Akan dihisab dan ditanyakan tentang ilmu-ilmu yang dituntut dan untuk apakah ia digunakan?

Tentang harta benda milik seseorang juga akan ditanya dari mana ia diperolehi, sama ada secara sah atau haram. Kemanakah ia dibelanjakan? Ke jalan halal atau ke jalah yang haram.

Tubuh badan yang sihat untuk apakah ia pergunakan sehingga susut? Adakah untuk amal ibadat atau untuk kecantikan dan tujuan-tujuan dunia semata-mata.

Empat perkara menjadi tumpuan hadith ini: Tentang umur, ilmu, harta dan kesihatan tubuh badan. Muhasabah diri kita supaya empat perkara ini diurus menurut syariat.
PENGAJARAN


1. Setiap amal perbuatan akan diperhitung dan dihisab di hari kiamat.

2. Umur yang diberi Allah adalah suatu kurniaan dan hendaklah dipenuhi dengan amalan kebajikan.

3. Ilmu yang baik wajib dituntut dan wajib disampaikan dengan ikhlas.

4. Mencari nafkah halal adalah wajib dan wajib pula membelanjakannya untuk orang dalam tanggungan, dan membelanjakan untuk jalan Allah.

5. Kesihatan tubuh badan adalah anugerah Allah yang wajib digunakan untuk jalan kebajikan, mentaati perintahNya dan meninggalkan laranganNya.