P

June 18, 2009

SI TEMPANG YANG SYAHID

KISAH AMRU BIN AL JAMUH

Dia ditakdirkan tempang. Namun di Madinah dia seorang yang berjiwa patriotik. Empat orang anak lelakinyanya adalah pembela Rasulullah s.a.w. di medan perang. Dia mengizinkan mereka mengikuti Rasulullah dalam sabilillah.

Namun hasratnya untuk turut serta tidak tercapai kerana sering dinasihatkan supaya tinggal saja di rumah atas alasan dia tempang.

Ketika Perang Uhud meletus samangatnya untuk turun berjuang semakin memuncak. Seperti di masa yang lampau, dia dinasihatkan usah ikut berperang. Dia tidak puas hati.

'Alangkah sedihnya, anak-anakku syahid dan masuk syurga, sedang aku tinggal di belakang.' Demikian rungutan Amar.

Isterinya mencabar dan memberi perangsang kepadanya.

'Kalau abang berjuang dan syahid, aku akan jadi janda seorang yang syahid.'.
Bagai satu kemegahan kepada isterinya.

Mendengar kata-kata itu, Amar lalu menyarungkan baju perang dan mengambil segala senjata perang. Dia mengadap kiblat seraya berdoa,

'Ya Allah! Janganlah aku kembali lagi kepada keluargaku.'

Kemudian dia terus pergi menemui Rasulullah s.a.w. dan berkata,

'Aku selalu dihalang untuk ikut serta berjuang. Tetapi kali ini aku benar-benar ingin syahid. Tidak akan dapat ditahan lagi. Aku ingin berjalan di syurga dengan kaki tempang ini. Izinkanlah aku menyertai peperangan kali ini, ya Rasulullah.'

Mulanya Rasulullah melarangnya dengan alasan dia ada kecacatan, kerana itu dikecualikan.


Namun Amr mendesak-desak juga hendak ikut serta.

Akhirnya Rasulullah memberi keizinan untuknya turut pergi berperang.

Dia amat bersyukur atas keizinan itu dan terus bersama seorang anaknya pergi ke medan perang.

Allah maha mengasihani hambanya. Kedua-duanya gugur syahid.

Isterinya mendapat khabar Amar gugur syahid lalu datang dengan seekor unta untuk membawa jenazah suami dan anaknya pulang.

Setibanya di medan perang, orang ramai mengangkat jenazah untuk diletakan ke atas unta. Tetapi unta tidak mahu duduk sehingga dipukul dengan teruk sekali.

Setelah jenazah dinaikkan ke atas belakangnya, unta itu tidak mahu bergerak untuk pulang ke Madinah. Dia tetap memandang Bukit Uhud.

Kedegilan unta itu menyebabkan orang menemui Rasulullah s.a.w. dan memberitahu apa yang berlaku.

Baginda bertanya kepada isteri Amar.

'Adakah Amru berkata sesuatu sebelum berangkat meninggalkan rumah?

Jawab isterinya, 'Amar berdoa 'Ya Allah janganlah biarkan aku kembali kepada keluargaku.

Maka sabda Rasulullah, 'Inilah sebabnya unta itu enggan pulang ke rumahnya.'