P

November 7, 2010

ILMU DAN AKAL

Salah satu hak dan kewajipan hamba Allah ialah menjaga kesihatan akal. Allah membuat satu perbandingan tentang akal ini dengan firmanNya dalam surah al Baqarah 44,

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?

Menyuburkan akal dengan ilmu.

Akal disuburkan dengan siraman ilmu sepanjang masa.

Imu di sisi orang Islam adalah kemuliaan – lihatlah kisah penciptaan Adam di dalam al Quran, surah Al Baqarah.

Kata Imam Al Ghazali dalam Minhajul Abidin:

Seungguhnya orang yang beramal tanpa ilmu itu, berkemungkinan melakukan perkara-perkara yang merosakkan amalannya lebih banyak dari perkara yang memperbaikinya.

Awasilah bahawa amalan taat itu sendiripun tidak akan berhasil bagi seseorang hamba melainkan disertakan dengan ilmu. Oleh kerana itu wajib di dahulukan ilmu pada melaksanakan urusan ibadat. (Minhaj 46).

Mencari ilmu adalah wajib

Sabda Rasulullah s.a.w.

‘talabul ilmi faridhatun ala kuli muslim. Riwayat BUKHARI

DENGAN ILMU MANUSIA BOLEH BERTAQWA DAN TAKUT KEPADA LARANGN ALLAH TAALA.

Ilmu memandu manusia berasaskan syariat.

Ilmu menjadi benteng manusia dari kejahatan.

Firman Allah s.w

28. Sesungguhnya yang takut melanggar perintah Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. Surah Fatir 28,

Firman Allah s.w.t.

Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa Yang kamu lakukan. Al Mujadilah 11.

Ada empat modal dalam diri manusia:

a- a kecerdasan jasad - jasmani

b kecerdasan akal – akliah

c kecerdasan rohaniah - spiritual

d kecerdasan emosi

Tanpa kecerdasan emosi manusia tidak bahagia di dunia.

Kesemua kecerdasan adalah berlandaskan ilmu.


Firman Allah


9. "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang Yang mengetahui Dengan orang-orang Yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang Yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang Yang berakal sempurna.

Azzumar 9