P

October 22, 2010

SYAITAN BERKELIARAN WAKTU SENJA

AWASI ANAK WAKTU MALAM


Dari Jabir r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya,

‘Apabila datang gelap malam maka hendaklah kamu menjaga anak kamu, kerana para syaitan berkeliaran pada masa itu. Apabila berlalu beberapa saat dari Isya’ maka hendaklah kamu kumpulkan mereka dan kuncilah pintu dan sebutlah nama Allah. Dan tutuplah lampu (ketika tidur) dengan menyebut nama Allah. Dan tutuplah segala bekas minumanmu sambil menyebut nama Allah. Tutuplah segala bekas takungan dan sebutlah nama Allah. Lintangkan atasnya kayu atau lidi.

Riwayat Bukhari – Mukhtasar ibn Jamrah.

Rasulullah s.a.w. amat sayangkan umatnya. Dalam hadith ini Baginda s.a.w. mengingatkan tentang bahaya godaan syaitan pada waktu malam.

Malam adalah masanya para syaitan berkeliaran mencari dan menggoda mangsa. Hadith ini mengajarkan kita supaya menjaga dan mengawal anak-anak dari berbagai bencana yang dibawa syaitan.

Apabila malam mula menjelang, maka syaitan-syaitan berkeliaran di muka bumi. Manusia ketika itu pula sibuk dengan urusan dunia hingga lupa masa untuk beribadah kepada Allah s.w.t. Waktu senjalah manusia berada dalam keadaan kelam kabut. Maka ketika itulah syaitan dan iblis mengambil kesempatan melekakan dan melalaikan mereka.

Lihatlah kumpulan unggas dan burung-burung serta hewan ternakan seperti lembu dan kambing. Sebelum matahari terbenam, mereka sudah tiba di sarang atau kandang masing-masing.

Pengajaran dari Rasulullah s.a.w.:

Waktu malam tiba, pastikan anak-anak berada di dalam rumah.

Kuncilah pintu dan tingkap dengan membaca istiazah.

Tutuplah segala bekas takungan air dan bekas makan minum dengan bacaan istiazah.

Lintangkanlah kayu atau lidi diatasnya, mohon perlindungan Allah dari kejahatan syaitan.

Padamkan lampu waktu tidur.

Sentiasa membaca istiazah dan zikir kepada Allah s.w.t.