P

November 17, 2010

HIKMAT QURBAN

FIRMAN ALLAH S.W.T.

‘Hewan-hewan qurban itu Kami jadikan buatmu sebagai salah satu kebaktian kepada Allah. Manfaatnya banyak sekali bagi kamu. Maka sebutlah nama Allah waktu menyembelihnya. Setelah hewan –hewan itu tumbangg, makanlah sebahagiannya dan berikanlah pula kepada yang meminta dan orang yang tidak meminta. Demikianlah kami beri kemudahan kepada kamu. Tidaklah sampai kepada Allah dagingnya maupun darahnya. Tetapi yang sampai ialah ketaqwaan dari kamu.

Surah Hajj 36-37.

QURBAN ialah hewan ternak yang disembelih kerana ibadat pada Hari Raya Ad-ha dan hari-hari Tasyriq, iaitu hari ke 11, 12,dan 13 Zul Hijjah.

HUKUM

1. Melakukan qurban ini hukumnya sunat muakad. Makruh meninggalkannya jika mampu.

Kata Anas r.a. bahawa Nabi s.a.w. melakukan qurban dengan dua ekor kibas berbacak-bacak dan bertanduk. Disembelihnya sendiri dengan menyebut nama Allah dan bertakbir. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim – Fiqh Sunnah).

Pernah juga Baginda s.a.w. menyerahkan sebanyak 100 ekor unta untuk qurban. Ia adalah pemberian secara sukarela (tatawwu’). – Syed Sabiq.

2. Ia menjadi wajib dengan dua perkara:

1. Apabila dinazarkan. Sabda Rasulullah s.a.w. ‘Sesiapa yang bernazar untuk mentaati Allah maka hendaklah ia melakukan ketaatan itu.

Lafaz nazarnya seumpama, ‘Aku bernazar ternakan ini untuk qurban.’ Maka wajiblah dia berqurban dengan hewan tersebut. Jika dilafaznya, ‘Hewan ini untuk qurban.’, maka jadi wajib hewan itu untuk qurban.

2. Apabila dia berkata, ‘Hewan ternak ini untuk Allah,’ atau ‘Hewan ternak ini untuk qurban.’ Maka wajiblah dia berqurban dengan hewan tersebut.

HIKMAH

Di syariatkan qurban sebagai satu cara bersyukur dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. dengan mengingatkan peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. yang diperintahkan menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s.

SIAPA LAYAK

Sunat bagi yang berkemampuan.

Tidak sah melakukan qurban bagi seseorang yang masih hidup tanpa izinnya.

Harus seorang wali melakukan qurban untuk orang dibawah tanggungannya, walaupun tanpa izinnya.

HEWAN QURBAN

Ada empat jenis hewan yang boleh dijadikan qurban:

1 Unta yang telah berumur lima tahun

2 Lembu dan kerbau yang telah berumur dua tahun

3 Kambing yang berumur dua tahun

4 Biri-biri yang telah berumur satu tahun

YANG AFDHAL

Keutamaan: hewan yang afdhal ialah unta. Kemudian lembu atau kerbau, kemudian kambing dan kemudian kibas - (Matlaa).

Seekor unta boleh dikongsi tujuh orang. Begitu juga seekor lembu boleh dikongsi bersama oleh tujuh orang.

Kata Jabir r.a., ‘Kami berqurban di Hudaibiyah bersama Nabi s.a.w. seekor unta untuk tujuh orang dan seekor lembu untuk tujuh orang juga.’

Riwayat Muslim, Abu Daud dan Tarmizi.

Hewan ternak tersebut hendaklah bebas dari sebarang kecacatan.

1. Tiada telinga atau terputus sebahagiannya

2. Tiada ekor

3. Terputus lidahnya

4. Gila, tidak mahu makan dan minum, jadi ganas.

5. Berkudis

6. Sangat kurus

7. Buta

8. Sakit

9. Tempang

10. Bunting

11. Baru beranak

Tidak sempurna qurban dengan haiwan yang cacat itu kecuali bila sesorang itu telah menazarkannya untuk qurban.

Jika seseorang berkata mengenai haiwan yang cacat itu, ‘Ini adalah qurbanku’ atau ‘aku jadikan ini qurban’ maka wajiblah disembelih sebagai hewan qurbannya. Kerana ia menjadi nazar.

JANTINA

Hewan yang dibuat qurban ini harus sama ada jantan, betina atau khunsa. (Matla’ul Badrain)

MASA MENYEMBELIH QURBAN

1 - selepas waktu terbit matahari Hari Nahar (10 Zulhijjah) sesudah selesai Solat Aidil Adha dan khutbahnya.

2 - tempoh akhirnya menyembelih qurban ialah terbenamnya matahari 13 Zulhijjah.

Kata Abu Bardah, Baginda s.a.w. bersabda,

‘Sesiapa yang menyembelihnya sebelum solat Aidil Ad-ha, itu untuk dirinya sendiri. Sesiapa yang menyembelih selepas solat dan dua khutbah maka sempurna qurbannya dan sunnahnya – (Syed Sabiq).

Di sunatkan tuan punya qurban itu menyembelih sendiri hewan qurbannya. Baginda s.a.w. menyembelih sendiri qurbannya iaitu kibas sambil membaca:

Bismillahirrahmanirrahim, Allahu Akbar, Wahai Tuhan Kami, Hewan qurban ini dari dan dari umatku.’ – Riwayat Abu Daud dan Tarmizi.

Jika tidak mahir menyembelih maka hendaklah hadir menyaksikan upacara penyembelihan itu. Baginda s.a.w. berkata kepada anaknya Fatimah,

‘Wahai Fatimah! Hadirlah saksikan penyembelihan qurbanmu. Sesungguhnya diampun dosamu ketika darahnya menitis ke bumi. Bacalah doa,

Inna solati wa nusuki..

Sesungguhnya sembahyang ku, ibadatku, hidupku, matiku, hanya kerana Allah Rabbul Alamin. Tiada sekutu bagiNya. Demikianlah aku diperintah, dan aku termasuk orang muslimin.

NIAT

Disyaratkan niat ketika menyembelih qurban seumpama, ‘Ini dariku untuk Allah.’

Jika diwakilkan kepada orang lain, disunatkan niat ketika menyerahkan haiwan tersebut dan penyembelih itu berniat untuk tuan punya ketika menyembelihnya.

DAGING QURBAN

Bagi qurban sunat, sunat tuan punya qurban itu memakannya, mensedekahkan nya kepada fakir miskin, dan menghadiahkannya kepada orang lain, termasuk orang kaya.

36. dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah itu) sebahagian dari Syiar ugama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta Yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika ia berdiri di atas tiga kakinya maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian Yang lain) kepada orang-orang Yang tidak meminta dan Yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan Dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur.

37. daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi Yang sampai kepadanya ialah amal Yang ikhlas Yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan Yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang Yang berusaha supaya baik amalnya.

Maka makanlah sebahagiannya dan beri makanlah pula orang yang malang dan miskin.’

Sabda Rasulullah, ‘Makanlah, beri makan dan simpanlah sebahagiannya.’

Surah Al Hajj 36-37

Setengah ulamak berpendapat harus memakan satu pertiga, disedekahkan satu pertiga dan disimpan satu pertiga. (Fiqhus Sunnah).

Wajib mensedekahkan daging mentah dari qurban sunat, untuk dimakannya sendiri atau dijualnya. (matla ul Badrain)

Tidak harus memberi sesuatu dariada quran kepada fakir miskin dari kalangan kafir, walaupun zimmi (Matla’)

Menurut setengah ulamak, ‘Afdhal di makan satu pertiga, disedekah satu pertiga dan disimpan satu pertiga.’ – (Fiqhus Sunnah).

QURBAN WAJIB

Bagi qurban wajib (Qurban nazar) , HARAM tuan punya qurban dan orang yang dibawah tanggungannya memakan daging qurban yanag dinazarkannya itu.

SEMUA bahagian qurban yang disembelih itu hendaklah disedekahkan, termasuk kulitnya dan tanduknya. Wajib disedekahkan semuanya. Jika dimakannya, maka wajib digantikan dengan daging lain dan disedekahkan dengan yang sebanyak yang dimakannya itu.

Jika ia makan sesuatu daripadanya, hendaklah diganti dengan daging lain kemudian disedekahkan. (Matlaa)

MASALAH

Haram bagi orang yang berqurban itu menjual sesuatu dari hewan yang telah disembelih, sama ada daging, kulit, tanduk atau bulunya.

Haram juga dijadikan sebagai upah kepada tukang sembelih.

Harus diberi kepada tukang sembelih sebagai sedekah.

Tidak harus memberi sesuatu dari hewan qurban itu kepada fakir miskin orang kafir, walaupun zimmi.

RUJUKAN:

- Al Quran

- As Sunnah

- Fiqhus Sunnah, Syed As Sabiq,

- Matla’ul Badrain, Sheikh Muhammad bin Ismail Daud Fatani.