P

November 15, 2010

SEPULUH TAHUN ZAUQ TASAWUF


Ilmu yang perlu dituntut ada tiga macam:

1. Ilmu Usuluddin - tauhid

2. Ilmu Syara’ –ilmu fekah

3. Ilmu batin – ilmu tasauf.


ILMU TASAUF

Ilmu tasauf adalah ilmu yang sayugia dituntut walaupun di umur lanjut, iaitu untuk kemenangan di dunia dan di akhirat.

Biarlah dihabiskan umur seseorang dengan mengaji ilmu tasauf dan mengamalkannya. Tiap-tiap kali membanyakkan mengetahui ilmu tasauf, maka banyak takutnya akan Allah s.w.t.

PENTINGNYA ILMU TASAUF

KATA Imam Ghazali di dalam Ehya Ulumuddin:

Barangsiapa tiada baginya ilmu tasauf nescaya ditakuti atasnya suul khatimah yakni mati dalam maksiat. – dinaqal Abdus Samad Al Falembani dalam Hidayatus Salikin.

Ibn Khaldun dalam kitabnya AL MUQADDIMAH menyebut,

‘Ilmu Tasawuf merupakan salah satu dari Ilmu Syariat dalam agama Islam. Asal mula jalan yang dilalui oleh golongan ahli tasawuf adalah jalan biasa yang dilalui oleh para sahabat, tabiin dan orang yang datang selepas mereka. Ia adalah merupakan jalan benar dan beroleh hidayah.

Jelas dari apa yang dinukil oleh Ibn Khaldun ini ialah Ilmu Tasawuf itu merupakan sebahagian dari Ulum Syar’iyah.

Para jumhur ulamak fekah juga berpendapat serta menganggap ia sebagai sebahagian dari ilmu syari’at.

Kata Imam Malik, seseorang yang mempelajari ilmu fekah dan mengabaikan ilmu tasawuf, maka sesungguhnya dia menjadi fasiq. seseorang yang mempelajari ilmu tasawuf dan mengabaikan ilmu fekah, sesungguhnya dia menjadi zindiq. Dan seseorang yang menghimpunkan kedua-duanya maka dia seorang yang berjaya merealisasikan yang haik.

Oleh yang demikian maka ilmu Tasawuf adalah sebahagian dari ilmu-ilmu syari’at yang perlu dipelajari.

Imam Syafie berkata,

‘Aku cintai tiga perkara: meninggalkan kepura-puraan, melembutkan perwatakan dengan kebajikan dan mengikuti jalan yang dilalui ahli tasawuf.

KEUTAMAAN TASAWUF

Ilmu tasawuf tidak boleh dipisahkan daripada keseluruhan syariat Islam. Tasawuf adalah amalan kerohanian kelompok manusia yang tumbuh berkembang dalam agama Islam.

Dikatakan juga bahawa apa-apa amalan kerohanian yang tidak dapat disahihkan oleh syariat Islam, maka ia sama sekali tidak boleh dihubungkaitkan dengan apa-apa istilah tasawuf.

Dengan yang demikian sayugia diambil perhatian bahawa apa sahaja amalan kerohanian yang bercanggah dengan kehendak syariat maka dengan nyata ia bukanlah amalan tasawuf Islam. Sekaligus amalan-amalan sedemikian adalah tertolak sama sekali.

Rasulullah s.a.w. bersabda,

Daripada Ummul Mukminin, Ummi Abdullah Aisyah r.a. katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW,

‘ Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu dalam agama yang bukan darinya adalah tertolak.

Diriwayatkan dari Al-Bukhari dan Muslim. Dan pada riwayat yang lain oleh Imam Muslim : " Barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang tidak dari perintah kami, maka ia adalah tertolak.


BELAJAR TASAWUF

Proses aprisiasi ilmu tasawuf mungkin memakan masa yang agak lama bagi seseorang individu. Pengalaman Imam Al Ghazali menunjukkan yang beliau mengambil masa sepuluh tahun sebelum dapat merasai ZAUQ tasawuf itu sendiri.

Hal ini dinyatakannya dalam kitab otobiografinya Al Munqidh man ad Dhalal. Selama tempoh tersebut beliau telah melalui pengisian amalan tasawuf seumpama al uzlah, al khalwah, ar riadhah, al mujahadah, az zikr dan lain-lain amalan biasa ahli sufi.

Ada kemungkinan dari fenomena ini menyebabkan sebahagian orang yang nampaknya mula berjinak dengan ilmu tasawuf, akhirnya meninggalkan alam yang indah itu selepas beberapa tahun mengikutinya.

Adakah mereka tidak tahan ujian dari alamnya atau kurangnya ilmu yang dapat memandu mereka ke arah taqarrub ilallah.

ILMU ASAS

Menceburi bidang tasawuf memerlukan ilmu-ilmu asas dalam syari’ah. Tokoh-tokoh tasawuf sunni seperti Ibn Ataillah al Sakandari, tokoh dalam tarikat As Syazaliah di Mesir mendalami ilmu fekah, usul fekah, ilmul kalam, mantiq, dan lain-lain ilmu asas syariat.

IMAM GHAZALi juga adalah seorang fakih. Beliau belajar ilmu fekah sejak masih kecil lagi.

ANDAIAN

Ada setengah pengkritik menyebut bahawa Ibn Taimiyah anti tasawuf?

Sebenarnya kedua-dua mereka adalah tokoh sufi golongan sunni bermazhab Hambali. Memang mereka pada beberap bahagian bersikap keras terhadap beberapa ciri tertentu dalam amalan ahli tasawuf mengenai pakaian dan doktrin lain. Kitab Talbis menghuraikan hal ini hingga lebih 200 halaman.

Ibn Aljauzi sangat gigihmeringkaskan kitab Hilyat Al Awliya karangan Abu Nuaim Al Asfahani menjadi kitab Sifatul Safwah.

Kitab Ihya Ulumuddin Imam Ghazali diringkaskannya kepada kitab MINHAJUL QASIDIN. Beliau juga mengarang kitab Fadhail dan kitb Manaqib yang menyanjung tokoh-tokoh tasawuf terdahulu sperti Rabiatul Adawiyah, IbrahimAdham, Hassan Al Basri, Bisyr Al Hafi dan Maruf Al Karkhi. (Zakaria Stapa).

TAQWA

Taqarub kepada allah salah satu matlamat amalan tasawuf. Taqarub pula tujuannya ialah menjadi insan bertaqwa kepad aAllah.

Matlamat taqwa itu seperti dijelaskan oleh Al Ghazali dalam MINHAJUL ABIDIN: 250


rujukan:

Minhajul Abidin trj. Ungku Ali Ungku Endut

Akhal dan Tasawuf Islam Zakaria Stapa









































































Minhajul Abidin trj. Ungku Ali Ungku Endut

Akhal dan Tasawuf Islam Zakaria Stapa