P

May 8, 2009

JALAN KE SYURGA

Pintu kebajikan


Dari Mu’az katanya, ‘Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w.,

‘Wahai Rasulullah, beritahukan kepadaku tentang amalan yang membawaku masuk ke syurga dan menjauhkan daku dari neraka?

Baginda bersabda, ‘Sesungguhnya kamu telah menanyakan suatu yang hebat. Sesungguhnya ia adalah mudah bagi orang yang mendapat kemudahan dari Allah Taala. Beribadatlah hanya kepada Allah dan jangan sekutukanNya. Kamu dirikan sembahyang, puasa Ramadhan, tunaikan haji ke Baitullah.

Kemudian baginda menyambung, ‘Mahukah kamu aku tunjukkan pintu-pintu kebajikan?

Katanya, ‘Puasa adalah perisai, sedekah itu memadamkan kejahatan sebagaimana air memadamkan api, dan solat seseorang itu di tengah malam.
Kemudian baginda membaca ayat sajdah (Surah Sajdah ayat 16-17).

Kemudian berkata, ‘Mahukah kamu aku beritahukan tentang pokok suatu perkara, tiangnya dan kemuncaknya.

Aku menjawab, ‘Iya, ya Rasulullah’.

Sabda Baginda, ‘Dasar suatu perkara ialah Islam, tiang-tiangnya solat, dan kemuncaknya adalah jihad.

Kemudian baginda bertanya, ‘Mahukah kamu aku beritahukan tunggak kesemuanya itu?

Aku menjawab, ‘Iya ya Rasulullah.

Maka baginda memegang lidahnya, kemudian bersabda,
‘Peliharalah ini atasmu’.

Aku berkata, ‘Wahai Rasulullah, apakah kami akan diseksa dengan sebab apa yang kami ucapkan dengan lidah.’

Rasulullah menjawab, ‘Ibumu kehilanganmu. Tiada orang yang tersungkur mukanya ke dalam api neraka melainkan adalah kerana tutur kata dari lidahnya.’

(Riwayat Termizi - al azkar 664)

Dalam hadith ini Rasulullah menerangkan bahawa jalan yang boleh membawa seseorang ke syurga ialah:

1- berbadat dengan ikhlas kepada Allah s.w.t.
2- tidak menyengutukan Allah
3- menunaikan rukun-rukun Islam yang lima
1- puasa sunat, bersedekah dan sembahyang malam
2- berjihad.

Baginda juga menyebutkan perkara-perkara yang mesti dielakkan supaya dijauhi dari api neraka.
1- Tidak menyengutukan Allah dengan sesuatu
2- Mengawal lidah dari kata-kata yang membawa dosa.