P

October 4, 2010

MENGHARGAI JASA

Sebarang jasa baik sangat wajar dihargai dan diberi penghormatan. Sebarang khidmat bakti sebenarnya amat sukar dibalas dengan yang setimpal. Namun kewajipan kita adalah memberi penghargaan setinggi-tingginya terhadap khidmat bakti yang telah dicurahkan itu.

Kita menyingkap sejarah silam tentang kehebatan akhlak dalam memberi penghargaan terhadap orang yang telah berjasa.

Dari Kharijah bin Syalt, katanya,
'Aku datang menghadap Nabi s.a.w. lalu masuk Islam.Dalam perjalanan pulang, aku bertemu dengan suatu kaum. Di kalangan mereka ada seorang sedang dipasung dengan besi kerana gila.

Keluarga orang itu minta bantuan menyembuhkan penyakit tersebut.
Aku ubati orang itu dengan membaca surah Al Fatihah. Kemudian dia sembuh.
Keluarganya memberi aku seratus ekor kambing.
Aku memberitahu hal itu kepada Nabi s.a.w.

Tanya Baginda, 'Adakah apa-apa yang lain kau baca?
Jawabku, 'Tidak ada!
Maka sabda Baginda,
'Demi Allah, sesungguhnya ada orang yang memakan upah dari yang batil, namun sesungguhnya engkau memakan hasil upah dari yang benar (halal).

Riwayat Abu Daud..

25 syawal 1431.