P

February 5, 2009

PENGURUSAN MASA BERKUALITI


ADA sebahagian manusia sering merungut, 'Saya tak ada masa'. Ada pula yang berkata, 'Saya tak cukup masa.' Malah tidak kurang pula yang berkata, 'Saya sibuk.
Keadaan ini membuktikan bahawa mereka tidak berupaya mengurus masa dengan berkesan.
Masa adalah anugerah yang diberi Allah kepada manusia. Terpulang kepada mereka bagaimana hendak mengurusnya supaya mendatagkan manfaat kepada diri seseorang.

Allah telah mengingatkan manusia dengan firmanNya yang bermaksud,
'Demi masa. Sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih. Dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran, serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al 'Asr)
Kecuaian manusia mengisi masa itu menyebabkan mereka mengalami kerugian.
Apakah bentuk kerugian yang dialami manusia?. Kerugian utama yang dialaminya ialah kehilangan modal besar, iaitu usia atau umur.(Abdullah Basmeh, Tafsir Pimpinan Ar Rahman).
Umur manusia sentiasa beredar hilang dari detik ke detik sejak ia dilahirkan. Umur itu semakin kurang dan bukan semakin bertambah.
Apabila seseorang, pada suatu ketika tidak dapat menggunakan masa untuk kebaikan diri, maka bererti hilanglah masa keemasan itu. Kehilangan sedemikian adalah satu kerugian yang tidak akan dapat ditebus lagi.

Orang-orang beriman yang sentiasa beramal salih, terkecuali dari mendapat kerugian. Mereka sentisa berpesan mengenai perkara yang hak dan kebenaran. Mereka juga sentiasa bersabar dalam menjalankan kewajipan dan menghadapi sebarang ujian dari Allah.
Al Quran merakamkan berbagai surah yang menunjukkan pentingnya masa. Allah bersumpah dengannya.
Allah bersumpah, demi masa Dhuha (Surah Ad Dhuha)
Allah juga bersumpah 'Demi masa tibanya malam (SurahAl Lail)
Demikian juga Allah bersumpah demi masa perjalanan matahari (Surah\Ash Shams). Allah bersumpah dengan masa pagi (Al Fajr).
Rasulullah s.a.w. juga mengingatkan umatnya tentang penggunaan masa.
Sabdanya, 'Rebutlah lima peluang (masa) sebelum datang lima perkara. Umur muda sebelum masa tuamu. Masa sihat sebelum datang sakitmu. Waktu kaya sebelum datang masa miskinmu. Waktu lapang sebelum datang masa sibuk. Waktu hidup sebelum datang ajalmu. (Hadith riwayat Tarmizi).
Hadith ini menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w. menggesa umat supaya merebut peluang (masa) keemasan yang terbentang luas di hadapan mereka.
Jelas dipaparkan dalam hadith tersebut perbandingan masa yang akan hilang sekiranya manusia tidak merancang. Muda akan jadi tua. Sihat jatuh sakit. Kaya akan jadi papa. Lapang akan jadi sibuk dan maut mengakhiri segalanya.
Bagaimanakah merancang pengurusan masa?
Empat perkara harus diberi pertimbangan.
Pertama masa untuk Tuhan
Kedua masa untuk diri sendiri
Ketiga masa untuk keluarga
Keempat masa untuk masyarakat.

Rasulullah s.a.w. bersabda,
'Bersegeralah membuat amal salih sebelum datang tujuh perkara. Kamu menjadi fakir melarat, atau kamu jadi kaya yang merosakkan, sakit yang amat tenat, atau tua nyanyuk, atau mati mengejut, atau datang dajjal. Maka itu sejahat-jahat perkara yang ditunggu. Atau hingga datang kiamat, maka itu lebih dahsyat lagi. (Riwayat Tarmizi)
Apa yang dinyatakan oleh Rasulullah itu berupa halangan untuk seseorang melakukan amal salih.
Orang miskin menunggu kaya baru hendak beramal atau bersedekah. Sedang kekayaan boleh merosakkan iman.
Ketika fakir pula banyak pintu amal tertutup.
Pada masa sihat orang bertangguh melakukan amal, maka ketika sakit dia sangat teringin membuat kebajikan.
Ketika muda dan masih gagah, diri berjanji hendak beramal di masa tua. Tetapi tertangguh terlalu lama, sampai umur nyanyuk, tidak juga beramal.
Jika ada yang menunggu kelahiran dajjal atau terjadi kiamata, maka ketika itu tidak berguna lagi sebarang penyesalan.
Rasulullah juga mewasiatkan supaya umatnya tidak mengabaikan masa dengan sia-sia untuk menjalankan perkara makruf dan mencegah kemungkaran.
Sabdanya,
'Demi Allah yang diriku di dalam kekuasaanNya, hendaklah kamu menyuruh melakukan yang makruh dan mencerah yang mungkar, atau pun Allah menurunkan seksanya ke atas kamu. Ketika itu kamu berdoa kepadaNya (minta perlindungan), maka tidak akan diperkenankan doamu. (Riwayat Tarmizi).
Kebijaksanaan membahagi-bahari masa bergantung kepada kemitmen seseorang terhadap perintah Allah. Apabila sesuatu urusan bertembung antara dua kepentingan, maka hendaklah di utamakan hak Allah Taala.
Mengutamakan hak Allah Taala bererti kesejahteraan hidup akhirat. Ini kerana kehidupan akhirat itu lebih bai lagi kekal berbanding kehidupan dunia.