P

February 19, 2009

BENCANA DARI BOHONG


DUSTA atau bohong adalah suatu bencana lidah yang amat berbahaya kepada sahsiah seseorang. Banyak ayat Al Quran yang menceritakan perbuatan mendustakan ajaran para anbiya dan rasul-rasul yang dilakukan oleh umat yang engkar.
Di kalangan umat Nabi Muhammad sendiri perbuatan mensia-siakan anak yatim dan membiarkan orang miskin kebuluran tanpa makan, pun di anggap sebagai pendusta agama.
FirmanAllah s.w.t. surah Al Ma'un.
'Adakah kamu tahu siapa yang mendustakan agama itu. Mereka itulah golongan yang mensia-siakan anak yatim. Dan tidak berusaha memberi makan orang-orang miskin.'
Nabi Muhammad s.a.w. amat keras kecamannya terhadap orang yang berdusta.
Sabda Baginda,
'Tiga sifat yang jika ada salah satu daripadanya dalam diri seseorang maka dia adalah munafiq tulin.Walaupun dia puasa, sembahyang dan mendakwa dirinya muslim: bila berkata-kata, dia dusta. Bila berjanji dia mungkir, dan bila dipercayai, dia khianat.
(Riwayat Bukhari dan Muslim - Ihya Ulumuddin bab Lidah).
Allah s.w.t. berfirman,
Apabila orang-0rang munafiq datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: 'Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau benar-benar Rasul Allah.' Dan memang Allah mengetahui bahawa engkau adalah RasulNya. Allah menyaksikan bahawa orang-orang munafiq itu adalah sebenarnya berdusta. (Surah Muhammad ayat 1).