P

August 25, 2009

RAMADHAN MELEBUR DOSA

MAKNA RAMADHAN

Menurut taqwim Islam atau Hijriah, Ramadhan adalah bulan kesembilan. Dari segi bahasa, Ramadhan bermakna panas atau panas terik. Orang Arab menamakan bulan Ramadhan kerana kebiasaannya cuaca bulan ini sangat panas. Ia lebih panas dari bulan-bulan lainnya.

Tentu ada hikmat yang sangat besar mengapa Allah memilih bulan yang panas untuk mewajibkan ibadah puasa kepada hamba-hambaya.

‘Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.’

Suratul Baqarah 183

Sekali imbas dapat diambil iktibar, bahawa bulan yang panas itu harus dijadikan pemangkin untuk menghancur leburkan dosa-dosa yang ada. Dengan itu kita dapat membersihkan segala kekotoran di dalam diri, hingga dapat mengeluarkan jasad dan ruh kita dari gelumang maksiat dan kemungkaran.

Ambillah contoh bagaimana barang-barang perhiasan yang mahal-mahal harganya itu diperbuat. Dari dalam tanah yang kotor ia dikeluarkan, dibersihkan dan dibakar atau disepuh dengan api yang sangat panas, barulah ia menjadi emas tempawan yang bernilai tinggi.

Begitulah mudah-mudahan Ramadhan yang terik itu dapat membentuk diri kita melalui ibadah puasa supaya lota menjadi insan yang bertakwa yang dikehendaki Allah s.w.t.