P

September 3, 2010

SALAM MALAIKAT DI LAILATUL QADAR

LAILATULQADAR

MALAM Lailatul Qadar adalah salah satu malam di dalam bulan Ramadhan.Malam Lailatul Qadar dinyatakan sebagai bulan yang lebih baik dari seribu bulan yang lain.

Firman Allah s.w.t.,

‘Lailatul Qadar lebih baik dari seribu bulan lain. Malam itu malaikat dan Jibril sendiri turun dengan izin Tuhan mereka. Sejahteralah malam yang berkat itu hingga terbit fajar. SURAH AL QADAR 4-5

ALLAH juga menyebut dalam surah ini bahawa Al Quran diturunkan pada malam Al Qadar. Malam diturunkann Al Quran . Ini disebut juga sebagai malam yang berkat (surah Ad Dukhan).

Dalam surah Al Baqarah disebut bahawa al Quran diturunkan dalam bulan Ramadhan.

KELEBIHAN LAILATUL QADAR

Sesiapa yang bangun malam Lailatul Qadar dan beribadat (Qiamul lail) dengan iman dan mengharapkan keampunan, diampunkan dosanya yang teelah lalu. Hadith riwayat Bukhari dan Muslim. (Ibnu Kathier 9:117).

‘salamun hia hatta matla’il fajri’

Selamat sejahtera hingga terbit fajar, kata As Syaabi ‘Bahawa salam yang diucapkan oleh malaikat ialah kepada orang yang berada dalam masjid.

Abu Hurairah berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Lailatul qadar berlaku pada malam yang ganjil sepuluh yang akhir. Para malaikat lebih ramai dari bilangan kerikil. – Riwayat Ahmad.

Kata Ibn Kathier malam turunnya Al Quran ialah malam Lailatul Qadar.

Kata Aishah, malam-malam ganjil yang terakhir (21. 23, 25, 27, 29) Nabi s.a.w. bangun mengerjakan ibadah bersama isteri-isterinya. – Muslim.

Aishah pernah bertanya kepada baginda,

‘Wahai Rasulullah, jika aku mendapat malam Lailatul Qadar, maka apakah sebaiknya aku berdoa?

Baginda menjawab,

‘Ucapkanlah:

Allalhumma innaka afuwwun, tuhibbul afwa, fa’fuanni.

(Ya Allah Engkaulah Maha Pengampun, maka ampunilah aku)

Riwayat Ahmad, Tarmizi Annasai dan Ibn Majah).