P

September 1, 2011

360 SENDI PAHALA

UTAMAKAN KEBAJIKAN

DARI Aishah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Tiap insan diciptakan dalam bentuk tubuh badan yang terdiri dari 360 sendi. Maka barangsiapa yang bertakbir, bertahmid, bertahlil, bertasbih, beristighfar dan juga membuang batu dari tempat lalu orang, atau membuang duri atau tulang dari jalanan, atau menyuruh manusia berbuat baik, atau melarang dari perkara mungkar, sebanyak bilangan 360 sendi itu, maka ia telah mendapat pahala sedekah. Selamatlah dirinya dari api neraka.

Riwayat Muslim.

Demikianlah mudahnya umat Islam berbuat sesuatu amalan yang mendatangkan pahala. Inilah suatu ajaran mulia menghargai jasa seseorang yang melakukan kebajikan kepada dirinya dan kepada orang lain.

Islam mengajar umatnya hidup bermasyarakat. Setiap perbuatan baik adalah disanjung dan diberi ganjaran besar oleh Allah s.w.t.

Setiap sendi mendatangkan laba pahala jika digunakan untuk kebaikan. Sendi dijari telunjuk misalnya boleh mendatangkan pahala jika digunakan untuk menunjukkan jalan yang benar. Sebaliknya mendatangkan dosa jika digunakan untuk menunjukkan jalan yang salah.

3syawal 1432 - 1 sept 2011