P

December 9, 2010

MOTIVASI KELUARGA

JURAIJ ANAK DERHAKA

JURAIJ adalah seorang yang sangat kuat beribadat. Dia meninggalkan membina pondok ibadat dari tanah jauh dari kesibukan kampungnya. Dia beruzlah supaya dapat beribadah tanpa sebarang gangguan. Dia tidak menghiraukan ibunya.

Suatu hari ibunya datang minta pertolongan sedang dia sembahyang. Dikatakan dia hanya sembahyang sunat. Salam ibu tidak dijawabnya walaupun berulang-ulang.

Katanya, ‘Wahai tuhanku, sembahyangku atau ibuku.’

Dia terus sembahyang tanpa menghiraukan ibunya.

Akhirnya ibu itu berdoa, ‘Wahai Tuhan, janganlah engkau matikan dia melainkan setelah ditemukan dengan perempuan-perempuan lacur.

Ditakdirkan suatu hari seorang perempuan jahat datang menemui Juraij untuk berbuat maksiat. Juraij menolak permintaan perempuan itu walau diajak berulang kali. Perempuan itu tidak berpuas hati kerana tidak dapat menggoda Juraij.

Dia lalu menemui seorang gembala ternakan dan melakukan maksiat dengannya. Akhirnya dia hamil hasil kejahatannya bersama gembala itu.

Perempuan jahat itu memberitahu orang ramai, bayi yang dilahirkannya adalah anak Juraij. Orang ramai naik marah, kerana menyangka Juraij hanya berpura-pura baik. Mereka meruntuhkan pondok ibadat Juraij sambil memaki hamun dan mencercanya.

Juraij lalu berwudhuk dan sembahyang sunat dan berdoa kepada Allah. Dengan takdir Allah bayi itu boleh bercakap. Jurai bertanya kepadanya, ‘Siapakah bapamu yang sebenar?

Kata bayi itu, ‘Bapaku si gembala ternakan!

Mendengar jawapan itu, orang ramai insaf dan menyesal atas perbuatan meruntuh pondok Juraij dan menghinanya. Mereka berjanji akan membina semula pondok itu daripada emas. Tetapi Juraij mahukan hanya daripada tanah seperti yang asal.

PENGAJARAN:

Balasan derhaka kepada ibu, bukan saja di akhirat, malah di dunia pun sudah mula dirasai.

Doa ibu bapa terhadap anak-anak adalah sangat mujarrab.

Perkara yang hak lambat laun akan terselah juga.

Tuduhan melulu menimbulkan penyesalan.

Tindakan melulu melahirkan permusuhan dan kekecohan.





email: wadenko@yahoo.com