P

September 1, 2009

KEBAIKAN BERGANDA






BALASAN KEBAIKAN

Dari Ibnu Abbas r.a. dari Nabi s.a.w. mengenai apa yang disampaikan dari Tuhannya (hadith qudsi), sabdanya:

‘Sesungguhnya Allah s.w.t. menetapkan kebaikan dan kejahatan: iaitu sesiapa yang tergerak hatinya hendak melakukan sesuatu kebaikan, kemudian ia tidak melakukannya nescaya Allah menuliskan gerak hatinya itu dengan satu kebaikan yang sempurna di sisiNya. Dan jika orang itu tergerak hatinya hendak melakukan sesuatu kebaikan, lalu dilakukannya, nescaya Allah menuliskan kebaikan itu di sisiNya dengan sepuluh hingga tujuh ratus kali ganda. Bahkan sehingga sampai berganda-ganda lagi banyaknya. Dan jika seseorang tergerak hatinya hendak melakukan sesuatu kejahatan, kemudian ia tidak melakukannya, nescaya Allah tukarkan kejahatannya yang tidak dilakukannya itu menjadi satu kebaikan yang sempurna di sisiNya. Kemudian jika tergerak hatinya hendak melakukan kejahatan dan ia benar-benar melakukannya nescaya Allah menuliskannya dengan satu kejahatan sahaja.

(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim).

Naluri semula jadi manusia memang suka kepada kabaikan. Manusia asalnya benci kepada kejahatan dan cuba berusaha sedaya upaya menjauhkannya. Namun manusia sentiasa dikuasai oleh nafsu. Iman pula adalah imbangan kepada kedua-duanya. Atas kekuatan iman, maka seseorang dapat menguasai diri dan dalam masa yang sama dapat mengalahkan nafsu untuk berbuat jahat.

Allah mendorong manusia menyuburkan sifat suka berbuat baik itu. Dalam hal ini nilai niat seseorang amat tinggi harganya.

Seseorang yang hanya baru berniat untuk melakukan kebaikan, tetapi tidak melangsungkan dengan perbuatan, di beri ganjaran oleh Allah s.w.t. Sedangkan orang yang berniatmelakukan kebaikan, kemudian melangsungkannya dengan sungguh-sungguh melakukan kebaikan itu, maka Allah beri ganjaran berlipat ganda.

Demikianlah juga seseorang yang berniat untuk melakukan sesuatu kejahatan, tetapi tidak melangsungkannya dengan perbuatan, maka dia mendapat ganjaran kebaikan yang sempurna. Sebaliknya pula jika dia berniat hendak melakukan kejahatan, kemudian benar-benar malakukannya, maka dia hanya mendapat satu ganjaran kejahatan sahaja.

Pemgajaran
1. wajib percaya kepada kuasa dan takdir dari Allah s.w.t. iaitu qada’ dan qadar dari Allah.
2. wajib berusaha melakukan apa yang diperintahkan Allah dan meninggalkan apa yang dilarang.
3. segala amalan di dunia akan mendapat ganjaran yang setimpal.