P

December 26, 2009

MAKAN YANG HALAL DOA MUSTAJAB

UTAMAKAN HALALAN TAIYIBA

Dari Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda,

'Sesungguhnya Allah itu baik, tidak menerima melainkan yang baik. Dan sesunggguhnya Allah memerintahkan orang-orang mukmin dengan apa yang diperintahkan kepada para rasul. Lalu Allah berfirman,

'Wahai sekelian rasul, makanlah yang baik-baik dan beramallah segala amalan baik.

Allah juga berfirman lsgi, 'Wahai sekelian orang beriman makanlah segala yang baik-baik yang telah Kami rezekikan kepada kamu'.

Kemudian Rasulullah menyebutkan tentang seorang yang datang dari perjalanan jauh, kusut rambutnya, berdebu mukanya sambil menadah tangan ke langit berdoa,

'Hai Tuhanku, Hai Tuhanku!
Pada hal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, mulutnya disuap dengan yang haram, maka bagaimanakah akan dikabulkan doanya.

Hadith riwayat Muslim.

Menurut riwayat yang dikeluarkan At Tabarani dari Ibn Abbas, katanya, 'Pernah aku membaca di sisi Rasulullah ayat 'wahai sekelian manusia, makanlah barang yang halal lagi baik (al baqarah 168).

Kemudian Saad bin Waqqas bangun lalu berkata.
'Ya Rasulullah, aku memohon kepada Allah supaya dijadikan aku orang yang diperkenankan doanya,

Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda,

'Wahai Saad, Baikkanlah makanan engkau, nescaya engkau adalah orang yang diperkenankan doanya.Dan demi Muhammad di dalam genggamanNya, sesungguhnya seorang hamba yang menyuapkan suatu makanan yang haram ke dalam perutnya, pasti tiada diterima Allah amalnya selama empat puluh hari. Dan mana-mana darah daging yang tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak baginya.

Awasilah makanan diri sendiri dan juga kanak isteri serta keluarga.