P

April 24, 2011

HAK DAN TANGGUNG JAWAB BAPA





PENDIDIKAN INTELEKTUAL






Menjadi tanggung jawab seorang bapa memberi pendidikan ilmu dan akal atau intelek terhadap anak-anak dengan segala ilmu yang bermanfaat baginya. Anak berhak mendapat pendidikan sedemikian untuk meneruskan kehidupannya di dunia dan di akhirat.




Manusia diutus ke dunia adalah sebagai khalifah. Dan sebagai khalifah manusia perlu kepada ilmu. Maka Allah memberi ilmu kepada Adam.


'Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". mereka bertanya "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?".



Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".



'Allah telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar". Al Baqarah 30-31.


WAHYU PERTAMA



Gabung jalin antara tauhid dan ilmu, Allah gambarkan dalam ayat berikut:



1. 'Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan seluruh alam.



2. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;



3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -



4. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -



5. ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.



SURAH AL ALAQ 1-5



KEMULIAAN ILMU Firman Allah s.w.t


"Katakanlah "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang Yang berakal sempurna.


Az Zumar 9.


FirmanNya lagi,



‘Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan.


AL MUJADILAH



Sabda Rasulullah s.a.w.



'Menuntut ilmu adalah fardhu bagi setiap muslim. Hadith Riwayat Ibn Majah.



JIHAD DALAM MENUNTUT ILMU



Jihad mencari ilmu



Jihad mengamal ilmu



Jihad menyebarkan ilmu – mengajar



Jihad mempertahan ilmu



ILMU YANG WAJIB DITUNTUT



Ilmu yang perlu dituntut ada tiga macam:



1. Ilmu Usuluddin ( tauhid)



2. Ilmu Syara’ (ilmu fekah)



3. Ilmu batin ( ilmu tasauf).




PE PESAN RASULULLAH S.A.W.



‘A Ajarkan anak-anakmu tiga perkara: cinta nabimu, cinta keluarganya, dan membaca Al Quran. Orang yang hafal al Quran itu berada di bawah naungan Allah di hari yang tiada perlindungan selain dari naunganNya. (Riwayat Tabarani – Nasih316).


RUJUKAN:



Al Quran



(Al Azkar 258 Imam An Nawawi).



Riadhus Salihin –



Tarbiatul Awlad –



Hadith 40 An Nawawi -



Mustika Hadith 2.

April 22, 2011

DERA MURID SAMPAI MATI

ADA guru dera murid sampai mati.
Tanyalah diri sendiri, anda semua ni sebagai pendidik atau pengajar. Bukankah mendidik itu tugas dan tanggung jawab ibu bapa. Di sekolah, guru hanya mengajar. Fahamilah apa makna mendidik dan mengajar.
Murida degil atau nakal, maka tanggung jawab ibu bapalah mendidiknya. Bukan kerja guru nak betulkannya. Tugas guru hanya beri pelajaran. Dia tak mau belajar, biarkanlah dia. Dia tak lulus, periksa bukan tanggung jawab guru.

April 18, 2011

MUSUH AHLI TAQWA

CINTA KEMEGAHAN

Kemegahan itu ialah masyhur pada sebutan di kalangan khalayak. Yang empunya diri merasa bangga dan selesa dengan sebutan demikian.

Popular mungkin istilah yan serupa. Atau menjadi terkenal di khalayak.

Dalam kehidupan moden berbagai usaha dijalankan untuk mempromosi gaya hidup popular. Menjadi popular, matlamat dalam sebarang aktiviti.

Adalah dibimbangi acara-acara keagamaan termasuk pengajian dan seumpamanya juga dipengaruhi unsur-unsur popular atau kemegahan.

Orang tidak mahu pergi mengaji di sesuatu masjid dengan alasan tidak ramai orang yang hadir.

Si alim tidak mahu pergi mengajar di sesuatu tempat kerana di situ tidak ada orang-orang ternama dan berpangkat yang mendengar pengajiannya. Dia tidak mahu pergi mengajar di sesuatu majlis kerana kurang sambutan, tiada hebahan atau poster besar berkaitan undangan untuk menyambutnya.

Kata Imam Ghazali kemegahan itu ialah: masyhur sebutannya pada orang ramai. (Abdus Samad Falembani – Hidayatus Salikin)

Sabda Rasulullah s.a.w.

‘Cinta harta dan cinta kemegahan menumbuhkan sIfat munafiq didalam hati, seperti air menyuburkan sayuran.’

Oleh itu orang-orang yang cinta kemasyhuran dan kemegahan akan tersenarai dalam kumpulan orang-orang munafiq.

Sifat suka masyhur dan popular ini dikatakan yang paling akhir meninggalkan diri orang yang cinta kebenaran dan ahli taqwa.

Cinta kemasyhuran juga merangkumi sifat riya’ kerana ia adalah juga penyakit yang memerangkap orang awam hasil dari helah iblis.

Saidina Ali berkata,

‘Janganlah mencari populariti. Jangan angkat diri jadi terkenal dan buah mulut orang, tarik diri ke belakang dan banyakkan diam, agar anda selamat. (Ihya 9:118)

Cinta kemegahan di dalam hati menghalang keikhlasan kepada Allah s.w.t. sekaligus menutup pintu taqwa.

Rasulullah S.A.W. ditanya tentang seorang pergi berperang mencari pahala dan nama terpuji. Sabda Baginda, ‘Tidak dapat pahala. Ditanya lagi, baginda memberi jawapan sama. Hingga tiga kali ditanya, akhirnya Baginda menegaskan,

‘Allah tidak menerima amal melainkan dikerjakan semata-mata untukNya dan untuk keridhaanNya. (R. Abu Daud dan An Nassai)


Kesimpulan:

- C Cinta kemegahan adalah gaya hidup yang dilarang.

- Ci Cinta kemegahan menghalang usaha membersih hati


- 3 Cinta kemegahan membawa gaya hidup munafik

- C C inta kemegahan membawa kepada riya’

- R Riya' menjadi sebab amal ibadat ditolak.

Allah saja yang maha mengetahui.

April 17, 2011

HAK DAN TANGGUNG JAWAB MUSLIM TERHADAP DIRI DAN KELUARGA

TAZKIRAH

MENDAPATKAN RAWATAN

Menjaga kesihatan badan adalah suatu kewajipan. Sekiranya ditimpa apa-apa penyakit hendaklah segera mendapatkan rawatan dan berubat.

Sabda Nabi s.a.w.

‘Tiap penyakit itu ada ubatnya. Apabila ubat itu sesuai dengan penyakit, ia akan sembuh dengan izin Allah s.w.t. – riwayat Muslim dan Ahmad (Nasih 251).

Usamah bin Syarik berkata, ‘Saya berada di sisi Rasulullah s.a.w. bila tiba satu rombongan orang Arab dusun, mereka bertanya kepada Rasulullah, ‘Apakah kami mesti berubat?

Baginda s.a.w. menjawab, ‘Benar wahai hamba Allah. Berubatlah kamu. Sesungguhnya Allah azza wa jalla tidak menjadikan penyakit, melainkan dijadikannya juga ubat, kecuali satu penyakit? Mereka bertanya, ‘Apakah dia?

Maka jawab Baginda, ‘Tua.’ Hadith riwayat Ahmad dan An Nasai.

Hadith ini menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menyuruh umatnya berubat ketika sakit. Selain menurunkan penyakit, Allah juga menyediakan ubatnya. Maka manusia hendaklah berusaha mencari ubat tersebut.

Tua adalah usia lanjut yang dianggap Rasulullah s.a.w. sebagai penyakit. Tidak ada ubat bagi menyembuhkannya.

Abu Daud meriwayatkan bahawa Kharijah bin As Salt dan pakciknya berkata,

‘Aku datang menemui Nabi s.a.w. lalu masuk Islam. Kemudian pulang. Di tengah jalan aku bertemu dengan satu kaum dan bersama mereka ada orang gila yang dipasung dengan besi. Keluarganya berkata, ‘Kami diberitahu bahawa sahabatmu itu ada membawa kebaikan. Adakah kalian mempunyai sesuatu yang boleh mengubati orang ini?

Maka aku ubatinya dengan bacaan Fatihatul Kitab (Surah Al Fatihah), maka diapun sembuh. Mereka menghadiahkan aku seratus ekor kambing.

Aku datang menemui Nabi s.a.w. dang memberitahukannya hal itu. Lalu baginda bersabda, ‘Apa lagi yang kau baca?

Jawabku, ‘Tidak ada.

Maka sabda Baginda, ‘Ambillah kambing-kambing itu, demi Allah umurku di dalam genggaman Tuhan. Ada orang yang memakan upah dari pengubatan yang batil, tetapi sesungguhnya engkau memakan hasil upah dari pengubatan yang hak (halal). Riwayat Abu Daud (Al Azkar 258).

Hadith ini menunjukkan kewajipan untuk berubat selain dari kewajipan menolong mengubati orang lain.

Harus juga menerima upah dari usaha mengubati orang secara benar seperti yang dinyatakan dalam hadith.

Hadith juga menjadi dalil harus berubat dengan ayat-ayat Al Quran Al Karim.

BERUBAT DENGAN BAHAN DAN CARA YANG HALAL

Ada orang berubat dengan benda haram seperti arak dan seumpamanya.

Rasulullah s.a.w. melarangnya. Ada orang berhujah di depan Baginda, bahawa dia mengambil arak hanya sebagai ubat.

Baginda menjawab, ‘Sesungguhnya dia itu bukan ubat, tetapi dia adalah penyakit. Riwayat Muslim dan Ahmad. (Nasih 281)

Dalam hadith yang lain Baginda bersabda,

‘Seungguhnya Allah menurunkan penyakit dan ubat, dan dia menjadikan bagi tiap penyakit itu ada ubatnya, maka berubatlah, tetapi jangan berubat dengan yang haram. Riwayat Abu Daud.

Baginda juga menegaskan,

‘Sesungguhnya Allah tidak menjadikan penawar diri kamu dari benda-benda yang diharamkan ke atas kamu.
Riwayat Bukhari.

April 13, 2011

PENDIDIKAN JASMANI ANAK-ANAK

PENDIDIKAN FIZIKAL (JASMANI)

Pertumbuhan jasmani anak-anak adalah hasil dari bahan yang dinafkahkan oleh orang yang bertanggung jawab ke atasnya. Ini termasuk bahan makanan, minuman dan seumpamanya.

Kewajipan memberi nafkah itu dinyatakan di dalam Al Quran seperti firman Allah,

'Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya; dan waris juga menanggung kewajipan tersebut (jika si bapa tiada). Kemudian jika kedua suami isteri mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan mereka sesudah berunding, maka tidaklah menjadi halangan. Jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu memberi upah dengan cara patut. dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat apa jua yang kamu lakukan. Al Baqarah 233.

Rasulullah s.a.w. bersabda,

‘Wang yang engkau belanjakan pada jalan Allah, dan wang yang engkau belanjakan untuk memerdekakan hamba sahaya, dan wang yang engkau sedekahkan ke atas orang miskin dan wang yang engkau belanjakan ke atas isterimu. Yang paling besar ganjarannya ialah wang yang engkau belanjakan ke atas isterimu. Riwayat Muslim.

Firman Allah dan Sabda Rasulullah s.a.w. itu menunjukkan wajibnya memberi nafkah kepada orang yang di bawah tanggungan.

Lebih jelas lagi dengan adanya sabda Rasulullah s.a.w. tentang mereka yang mengabaikan tanggung jawab memberi nafkah.

‘Memadalah seorang itu jadi berdosa apabila dia mensia-siakan nafkah orang yang dibawah tanggungannya. Riwayat Abu Daud.

GARIS PANDUAN

Garis panduan pendidikan jasmani untuk anak dan keluarga adalah seperti yang dijelaskan oleh sunnah.

Pertama: menurut kaedah kesihatan yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Contoh: menjaga tabiat makan.

1. Berdoa

2. Pastikan halal

3. Mengikut masa

4. Makan ketika lapar – ‘Kita adalah satu kaum yang tidak makan sehingga lapar. Apabila makan tidak sampai kenyang.

5. Tidak terlalu kenyang

6. Tidak melebihi keperluan

7. Makan secara berjamaah. Berjimat – makanan 1:2 4:8

8. Makanan seimbang. Nabi suka ulam (R.Salihin 2:828)

Dalam satu jamuan, Nabi bertanya, ‘Adakah ulam? Mereka berkata, yang ada hanyalah cuka. Nabi lalu makan bersamanya dan bersabda, sebaik lauk adalah cuka. Riwayat Muslim

Contoh: menjaga tabiat minum

1. Berdoa

2. Pasti halal

3. Tidak bernafas dalam bekas. Tidak meniup

4. Tidak berdiri (R.Salihin 2:851) – pengaruh iklan media

Kedua: menjaga kesihatan jasmani (fizikal)

1. Menjaga kebersihan tubuh badan – mandi, wudhuk, guna bahan halal

2. Mendapatkan rawatan - likull dain dawa’

3. Melindungi dari perbuatan merbahya. Alat solek beracun, bunga api, Mercun? Merokok dan narkotik.

Ketiga: Riadhah Jasmani

1. Menanam semangat wirawan

‘Sediakanlah segala kekuatan yang kamu mampu untuk menentang musuh. Dari pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh lain dari mereka yang tidak kamu ketahui, sedang Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya’. Al Anfal ayat 60.

Kata Muslim dalam Sahihnya ada riwayat, bahawa Baginda s.a.w. selepas membaca ayat itu lalu bersabda,

Ala innal quwata ar ramyu – tiga kali.

‘Ingatlah, kekuatan itu ialah memanah.’ (Nasih 255)


Tentang hobi memanah:

Al Bazzar dan At Tabarani meriwayatkan Baginda s.a.w. menggalakkan riadhah memanah dengan sabdanya,

Alaikum bir ramyi – fainnahu min khair lahwikum

‘Hendaklah kamu belajar memanah, itulah sebaik-baik aktiviti masa lapang.

Dalam hal yang lain Rasulullah s.a.w. menyatakan perbandingan fizikal orang mukmin.

Al mukminul Qawiy khairun wa ahabba ilallah minal mukminu dhaif

‘Orang mukmin gagah lebih baik dan lebih dikasihi Allah berbanding mukmin lemah’.

Riwayat Muslim.

Bukhari dan Muslim dalam Sahih mereka juga ada menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. pernah membenarkan kaum Habsyi menunjukkan kemahiran mereka bermain pedang di masjid Baginda.

Sedang mereka bermain, tiba-tiba datang Umar Al Khattab. Melihat yang demikian itu, diapun mengambil batu-batu kecil lalu melempar ke arah orang bermain pedang itu.

Baginda Rasulullah s.a.w. lalu menegurnya, ‘Biarkanlah mereka, wahai Umar.’

Rujukan: Al Quran - Riadhus Salihin - Tarbiatul Awlad - Hadith 40 An Nawawi -

Mustika Hadith 2.

Layari http://albaiyinah.blogspot.com facebook: kamaluddin mad zin email: wadenko@yahoo.com

April 4, 2011

MEMBERSIH JIWA DARI SIFAT MAZMUMAH

TAKBUR (Membesarkan diri)

Amaran dari Allah kepada mereka yang suka takabbur, membesar diri disebutkan dalam Al Quran.

72. (setelah itu) dikatakan kepada mereka: "Masuklah ke pintu-pintu neraka jahannam itu dengan keadaan tinggal kekal kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong takbur ialah neraka jahannam. Az zumar 72

Tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau mendustakan kebenaran setelah kebenaran itu disampaikan kepadaNya. Bukankah neraka jahannam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang yang kafir? Al Ankabut 68.

Rasulullah s.a.w. dalam satu hadithnya dengan tegas menyatakan,

‘Tidak masuk syurga orang yang di dalam hatinya sehalus biji sawi dari sifat takbur. Riwayat Muslim.

Sifat takbur lahir dari rasukan syaitan. Al Quran merakamkan peristiwa takburnya Iblis apabila diperintahkan Allah sujud kepada Nabi Adam a.s.

12. Allah berfirman: "Apakah penghalang yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (Wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dia dari tanah." Al A’araf 12

Pada sangkaan Iblis api itu lebih mulia dari tanah. Dia menggunakan ukuran nilai makhluk, bukan ukuran nilai khalik yakni Allah s.w.t.

Hakikat takbur itu ialah ‘seseorang itu melihat dirinya terlebih tinggi, terlebih besar dan terlebih mulia dari orang lain. Orang lain pada pandangannya rendah dan hina daripadanya.

Tanda orang takabur itu ada kalanya pada perkataan. Mithalnya seseorang yang takbur berkata, ‘Aku lebih baik dari si polan.’ ‘Aku lebih mulia dari si polan.

Seperti kata Iblis, Ana khairun minhu. Al Aaraf12

Ada kalanya tanda takbur itu nyata pada kedudukan. Orang takbur itu suka meninggikan kedudukannya dari orang lain.

Ada pula masanya nyata sifat takbur itu pada masa berbicara. Tidak mahu kalah bila berhujah. Tidak mahu mengikut pandangan orang lain walaupun pendapatnya salah.

Tanda orang takbur juga ialah, dia tidak boleh ditegur. Dia akan marah. Dia menegur orang lain dengan keras dan kasar.

MUHASABAH

Barangsiapa yang melihat dirinya lebih mulia dari manusia lain, atau lebih lebih mulia dari haiwan sekalipun, maka itu dia adalah takbur.

Orang yang mulia itu adalah yang mulia di sisi Allah (Al Hujurat ayat13).

BAGAIMANA HENDAK MENGUKUR DIRI TAKBUR?

Kata Imam Ghazali,

1. Apabila melihat seseorang, anggap dia lebih baik di sisi Allah kerana dia ada beberapa kelebihan dianugerahi Allah.

2. Apabila melihat orang yang lebih muda hendaklah engkau berkata di dalam hati ‘budak ini belum pernah membuat maksiat, sedangkan aku telah banyak buat dosa.’ Maka tidak syak lagi dia adalah lebih baik daripadaku.

3. Apabila melihat orang yang lebih tua darimu, maka hendaklah engkau berkata, ‘Orang ini menyembah Allah lebih dahulu daripadaku, maka tidak syak lagi dia lebih baik daripadaku.

4. Apabila melihat orang alim, maka hendaklah engkau berkata,’Orang alim ini telah dikurniakan bermacam pemberian yang tidak dikurniakan kepadaku dan dia telah sampai ke mertabat yang aku tidak sampai kepadanya, dan ia mengetahui perkara yang tidak aku ketahui. Maka betapa aku boleh sama dengannya.

5. Apabila melihat orang yang jahil maka hendaklah engkau berkata, orang jahil itu berbuat maksiat kapada Allah dengan sebab jahilnya, tetapi aku mengerjakan maksiat dalam keadaan berilmu, maka Allah boleh berhujjah ke atasku.

6. Apabilamelihat orang kafir, hendaklah engku berkata, ‘Aku belum tahu lagi, boleh jadi dia masuk Islam lalu ia mengakhiri hidupnya dengan ‘husnul khatimah’ – mati dalam keadaan yang baik- Dengan dia masuk Islam itu, maka telah hapus segala dosanya yang lalu. Sedangkan aku boleh jadi berubah, mencari jalan sesat setelah mendapat pertunjuk.

Bidayatul Hidayat –Imam Ghazali

Rujukan:

Al Quran

Abdullah Basmeh, Mustika Hadith 1.116

Abdus Samad Falembani, Hidayatus Salikin

Bidayatul Hidayah.